Подорож до країни Дорожніх знаків 
Ведучий.
Діти, куди ми потрапили? Ви не знаєте? І я не знаю. А це що? Лист якийсь... Хто допоможе мені його прочитати?
 Учень.
«Ми, жителі країни Дорожніх знаків, зна­ходимося у біді. Ми потрапили у полон до Поміхи-неуміхи. І тепер у нашій країні відбу­ваються постійні аварії. Допоможіть нам!»
Ведучий.
Тут, напевно, скаже хтось: Щось цікаве відбулось? Всі пропали переходи — Не заплачуть пішоходи. І самі знайдуть шляхи, Щоб дорогу перейти! Світлофор чомусь мовчить — Ну і що — хай не горить!
Ведучий.
Діти, а ви як гадаєте? Чи потрібні правила дорожнього руху, світлофор? Навіщо вони потрібні? (Відповіді дітей.)
(Несподівано вбігає Поміха-неуміха. Вона вдягнена в довге чорне плаття, на грудях на­мисто з розірваних дорожніх знаків. Хватає лист, читає, вигукує.)
Поміха-неуміха.   Ха! Допомоги захотіли! Не буде їм ніякої допомоги! Та і хто їм допоможе?
Ведучий.
Ми допоможемо! Діти, допоможемо?
Діти.  Так!        (Поміха-неуміха дивиться в зал.)
Поміха-неуміха.    А ви хто такі?
Ведучий.   Ми учні Великоомелянської «школи-гімназії».
Поміха-неуміха.   Допомогти захотіли? Ніколи вам не вдасться допомогти! Не отримаєте ви світлофор і дорожні знаки. Я їх гарно сховала. Шлях туди довгий і важкий, і ніякими знаками не позначений.
Ведучий.   Діти, ви злякалися її? Ну що ж, тоді не будемо втрачати час і рушаймо в дорогу!
(Плачучи заходить дорожній знак, на грудях у нього табличка, перевернута до нього.)
Дорожній знак.
Я — Дорожній знак. Мене зачарувала Поміха-неуміха. Я нікому не можу показати правил дорожнього руху. Я зможу відкрити знак тільки тоді, коли ви відгадаєте ці загадки.
Ведучий.
Біжать чотири брати
І один одного догнати не можуть.         (Колеса.)

Підмете зеленим оком — ми йдемо, Підмете червоним оком — стоїмо.         (Світлофор.)
Тримаюсь лиш я на ходу, Як зупинити — упаду. (Велосипед.)
Дорожній знак.
Впізнали мене? (Відкриває «Поворот».) Де ви мене можете зустріти? (Діти відповідають)
Ведучий.    Правильно!
Учень.
На двох колесах я лечу. Двома педалями верчу, За руль тримаюсь і вперед Мене несе — велосипед!
Ведучий.
Діти, ми запрошуємо Дорожній знак подоро­жувати разом з нами і попрохаємо бути суддею в нашому змаганні.
(Проходить гра змагання «Хто ско­ріше!» Діти повинні скласти з паперових фрагментів машину. Беруть участь 3 коман­ди по 2 особи. Машини різних марок, нама­льовані на розрізаних плакатах. Команда, зібравши машину, повинна назвати її марку. Підсумки.)
(Виходить дорожній знак, який забороняє звукові сигнали. Вибігає Кіт. Він голосно спі­ває пісеньку.)
Ведучий.
Ти що, Коте, не знаєш правил дорожнього руху? Не бачиш, який знак стоїть? Діти, що це за знак?
Діти.    Дорожній знак, забороняючий звукові сигнали.
Кіт.
А навіщо мені їх знати? Я прекрасно обійдусь і без них.
Ведучий.
Ну що ж, зараз перевіримо. Скажи, як треба переходити вулицю?
Кіт.   На чотирьох лапах.
Ведучий.
Діти? Кіт дав правильну відповідь? А як треба?
Учень.
Пішохід, пішохід! Пам'ятай про перехід! І підземний, і надземний, Що на зебру схожий, Знай, що тільки перехід Всім нам допоможе!

Ведучий.    Правильно. А тобі, Коте, друге питання. Як треба обходити тролейбус?
Кіт.  А навіщо його обходити? Можна і пере­плигнути. Або пролізти під колесами.
Ведучий.
Діти, допоможемо Коту? А тепер відповідай на останнє запитання. Чи можна грати на проїжджій частині? Чому?
  Кіт.
Дивлячись у що? В шахи — не можна.
Ведучий.   А чому?
 Кіт.
Машини всі фігури позбивають. А в м'яча можна. І ще й як!
Ведучий   А ви, діти згодні з котом? Чи можна грати на проїжджій частині? Чому?
 Учень.
Правил на світі дуже багато, Запам'ятайте про це ви, малята. Щоб не потрапить в дорожню пригоду, Вивчи ти правила для пішохода!
(Поміха-неуміха вбігає до залу. Зверта­ється до Кота.)
Поміха-неуміха.
Не слухай їх. Дуже цікаво гратися на про­їжджій частині. Скільки ми з тобою аварій скоємо! От спитай їх, чи знають вони хоть щось про світлофор?
Ведучий.
Так! Знаємо! Це слово складається з двох частин: «світло» і «фор». «Світло» це всім зрозуміло. А «фор» від грецького слова «форос», що означає «носій». А разом — «носій світла». В нього 3 кольори.
Учень.
Світлофора оченятка — Іскра, Крапелька, Зайчатко — Безтурботно собі грались, У три кольори сміялись. Коли Зайчик в Іскру влився, То весь транспорт зупинився. Здогадався, який колір Засвітивсь на Світлофорі? А всі думали, гадали, Чому світло іншим стало. Світлофора лікували, Окуляри приписали. Але Зайчик засміявся І за Краплею погнався. А коли у Краплю влився, Його колір враз змінився, І на зебри — переходи Поспішили пішоходи. Здогадався: який колір Засвітивсь на Світлофорі? Раптом Іскорка в Краплинку Заховалась на хвилинку. Водії сказали хором: «Знову лихо з Світлофором!» Світлофори (всі це знають) Фіалкові не бувають. Його ще раз полікуйте й так, як треба, розфарбуйте.
Ведучий.
Що сталося? Розфарбуйте правильно малю­нок світлофора.

( команди розфарбовують світлофор. З'являється знак.)
Ведучий.
Діти, який знак завітав до нас?
Учень.
Знак шофер цей добре знає. Він його попереджає Уповільнити свій хід— Це «надземний перехід».
Поміха-неуміха (тягне Кота). Ходімо аварії чинити!
(Чутно гуркіт. Вбігає Кіт з перев 'язаною лапою.)
Ведучий.  Що трапилося?
Кіт.
Я потрапив в аварію, бо не знаю правил дорожнього руху. Допоможіть мені їх вивчити!
Учень.    І проспекти, і бульвари — Всі шумливі в наші дні, Ти проходь по тротуару Лиш по правій стороні! Пустувати тут, де люди, Заборонено!  Стань взірцевим пішоходом! Це дозволено...
Як заходиш до трамваю,
Краще у перед пройди,
Не крутись, це заважає,
Стій спокійно чи сиди,
їхать «зайцем» — знають всі це —
Заборонено!
А бабусі дати місце —
Це дозволено...
Бігаючи не забудь:
Переходиш перехрестя —
Особливо пильним будь.
Йти, коли червоне світло,
Заборонено!
На зелене — навіть дітям
Йти дозволено.
Поміха-неуміха.
Все! Я пропала! Мої чари тепер безсильні. Я йду від вас!
Ведучий.   Ми зробили сьогодні велику справу: врятували від Поміхи-неуміхи Дорожні знаки і світлофор! На вулицях країни Дорожніх знаків не буде більше безладу. І тепер на перехресті нас вітає Світлофор. Для тебе світять вогні:
Червоний — стій,
Жовтий — приготуйся,
Зелений — йди.   Це повинен знати кожен на найвищу оцінку!

Конкурсна програма "Щоб раптом не потрапити в біду, азбуку дороги вивчим до ладу!"

Мета: Формувати усвідомлене розуміння небезпек, які можуть чекати на дорозі, спонукати учнів до роздумів над причиною виникнення ДТП,   ознайомити з  основами знань про правила вуличного руху, формувати правила безпечної поведінки на дорозі.

Класний керівник: зберегти здоров’я  і життя  людей на нашій чудовій планеті  - найважливіше завдання багатьох служб: медиків, педагогів, працівників державної автоінспекції, пожежних. Вивчення та чітке дотримання правил вуличного руху – основне завдання всіх учасників руху: водіїв, пішоходів, пасажирів.
Але з чого починалась їх історія? Ось послухайте!
Повідомлення учнів:
1) 3 січня 1738 року Петро І видав наказ про правила дорожнього руху. Ці правила обмежували швидкість їзди. Було введено  правосторонній рух.  Тільки в 1891 році вперше в Україні, а саме в Одесі, зявився автомобіль.
2) У 1940 році були прийняті типові правила дорожнього руху. Вони змінювались, доповнювались, удосконалювались. І от 1 січня 2002 року були введені нові «Правила дорожнього руху України.»
Класний керівник: Сьогодні ж ми  дізнаємось наскільки добре їх знаєте ви.
Правила гри: формуються дві команди, які будуть змагатися між собою

1 конкурс «Знавці»
Кожній команді потрібно відповісти на 9 запитань. 1 запитання 1 бал. Розпочинаємо!
Запитання  для першої команди:
1.                Учасник дорожнього руху, який знаходиться в транспорті, але не курує ним?(Пасажир)
2.                Пристрій для регулювання руху в густонаселених містах? (Світлофор)
3.                З якого віку дозволяється рух по дорозі на велосипедах?  (З 14 років).
4.                Транспорт, який стоїть, обходити тільки…?(Позаду).
5.                Впливова паличка працівника ДАЇ? (Жезл).
6.                Довгий хвіст дугою тягне за собою ? (Поїзд, паровоз).
7.                Що означає червоний сигнал світлофора? (Стій).
8.                Яку категорію дорожніх знаків застосовують для введення обмежень в русі? (Заборонні дорожні знаки).
9.                Який нормативний документ встановлює порядок  дорожнього руху на всій території  України? (Правила дорожнього руху.)
Запитання для другої команди
1.                Учасник дорожнього руху, який керує транспортом.?(Водій).
2.                Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїжджу частину?(Пішохідний перехід, зебра).
3.                Сигнали світлофора?(Зелений, жовтий, червоний).
4.                Учасниками дорожнього руху є: водій, пасажир та...? (Пішохід).
5.                Працівник ДАЇ, який регулює дорожній рух.?(Регулювальник).
6.                Тримаюсь лише на ходу, а як зупиниш – упаду? (Велосипед).
7.                Що означає жовтий сигнал світлофора? (Готуйся).
8.                Які знаки інформують про розміщення об’єктів сервісу? (Знаки сервісу).
9.                Що означає абревіатура ДТП? (Дорожньо-транспортна пригода).

2 конкурс «Дешифратори»
 Кожна команда отримує  по одному зашифрованому вислову. Для того, щоб їх розшифрувати  потрібні знання української абетки. Допоможе тут і вміння рахувати, адже щоб відкрити букву, зашифровану  цифрою, потрібно знати її порядковий номер  у алфавіті. Оцінюється  конкурс 10 балами.
1)  30  19  2         18  7        22  23  1  16  19  22 33       10        3   1  17  11        2  12  6  11,           2  24  6  31  23  7      20  11  16  31  18  12      3       6  19  21  19  10  12     10  1  3  9  6  11.

2)      23 21 7  2  1        3  22  12  17       18  1  17         20  1  1733  23  1  23 11       30 19       3           17’ 33  28   1          18  1         6 19  21  19 10  12            18  7        3  1  21  23  19                    4  21  1  23  11!  

Вислови для команд:
1.     Щоб не сталося з вами біди, будьте пильні в дорозі завжди!
2.     Треба всім нам пам’ятати, що в  м’яча на дорозі не варто грати!

3 конкурс «Ситуація»
Оцінюється 10 балами.
Ситуації:
1.                На канікули Сашко з Марійкою вирішили поїхати до бабусі в село. Марійка перед від’їздом вирішила повторити правила дорожнього руху. Побачивши це, Сашко засміявся: «Ну й кумедна ти сестричко! Ми ж їдемо в село, який там рух? В селі необов’язкові правила!»
Завдання:
1)                інсценізуйте ситуацію;
2)                доведіть Сашкові що Марійка права;
3)                усно змоделюйте ситуацію, в яку міг би потрапити Сашко, якщо його не переконати.

2.                Сашкові купили велосипед. Марійка запропонувала повторити правила користування велосипедом. «Навіщо, - засміявся Сашко, - велосипед - не автомобіль, правила не потрібні!»
Завдання:
1)                інсценізуйте ситуацію;
2)                сформулюйте Сашкові правила їзди на велосипеді;
3)                усно змоделюйте ситуацію, в яку може потрапити хлопчик, якщо його не переконаєте.

4 конкурс «Дорожній знак» - 10 балів
В   Україні налічується близько 10 млн. автомобілів, проживає близько 46 мільйонів людей. Для того, щоб всі могли рухатись без перешкод, створили дуже багато дорожніх знаків. Свій власний дорожній знак спробують створити і наші учасники. Але це ще не все. «Ваші» дорожні знаки повинні мати жартівливий зміст.

Підсумки конкурсу.
  Томашук Світлана Миколаївна
   класний керівник 3(7)-А класу
                                                              
Година спілкування у 3(7)-б  класний  керівник Дундюк Т.В.
       Правила дорожнього руху  для велосипедистів. 
Правила перевезення вантажів 
і виконання маневрів на велосипеді
Мета: ознайомити учнів із правилами дорожнього руху для велосипедистів, правилами перевезення вантажу та виконання маневрів на велосипеді; розвивати вміння обирати безпечні способи об’їзду перешкод на велосипеді, лівого повороту і розвороту;виховувати відповідальне ставлення до обов’язків велосипедиста.
Обладнання: іграшкові автомобілі, зошит-практикум, маркери, аркуші поперу, стікери.
Хід
І.Вступ.
1.1. Вправа на взаємопізнання.
Привітання.
Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книжці «Як завоювати друзів і впливати на людей так описує цю емоцію: «Вона нічого не коштує, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішими тих, хто її дарує.
Вона триває мить, а в пам’яті часом залишається назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і немає такого бідняка, що став би від неї багатшим Їїнеможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки її не віддали!»
Ви здогадалися,про що йдеться? Тоді подаруйте її мені. Так, це посмішка. Саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння; саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі і просто підіймає настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував.
1.     2. Повторення правил групи.
Якщо озирнешся довкола, то побачиш велосипедистів скрізь. Дехто їздить дорогою, дехто – узбіччям, а хтось – просто тротуаром. Складається враження, що їхати можна де заманеться. Та це не так. Правилами дорожнього руху встановлено спеціальні правила для велосипедистів. Але знають їх, на жаль, не всі.
Які з наших правил допомагатимуть на дорогах?
(бути доброзичливим, ввічливим, не ображати, усміхатися…)
1.     3. Повторення  матеріалу
Прийом «Перевір свої знання»
1.Які ви знаєте правила для велосипедистів?
2.Що вони означають?
3.Назвіть переваги і недоліки велосипеда.
4.Де  краще купувати велосипед?
5.Чи варто залишати велосипед без нагляду?
6.Як можна запобігти крадіжкам велосипедів?
1.     4. Повідомлення теми і мети години спілкування.
Учитель разом з учнями формує мету години спілкування .
1.     5. Очікування.
Учитель роздає аркуші чистого паперу на яких учні малюють свій велосипед, а якщо його немає, то який би хотіли мати, і пишуть свої очікування. Усі разом очікування прикріплюємо на дорогу, яка намальована на ватмані та прикріплена на дошці.
ІІ.Основна частина.
2.     1. Виявлення рівня проінформованості.
Запитання для обговорення:
1.Де у нашому населеному пункті є безпечні місця для прогулянок на велосипеді?
2.Як можна проїхати на велосипеді від вашого дому до школи, магазину?
2.     2.Інформаційне повідомлення
Слово вчителя.
Велосипедист – водій чи пішохід?
Якщо озирнешся довкола, то побачиш велосипедистів скрізь. Дехто їздить дорогою, дехто — узбіччям, а хтось — просто тротуаром. Складається враження, що їхати можна, де заманеться. Та, виявляється, це не так. Правилами дорожнього руху встановлено спеціальні правила для велосипедистів. Але знають їх, на жаль, не всі. Перевіримо, чи знаєш їх ти. Як ти гадаєш, ким вважають велосипедиста: водієм чи пішоходом?
Правила дорожнього руху визначають велосипедиста як водія транспортного засобу, та ще й такого, який ускладнює процес руху, оскільки їде повільніше, ніж автомобілі. Отже, якщо велосипедист — водій, а не пішохід, то чи порушують правила велосипедисти, які їздять тротуарами?
Ти вже знаєш, що дітям до 14 років заборонено їздити на велосипедах проїзною частиною дороги. Що ж робити тим, хто не досяг цього віку? Слід кататися на спеціально відведених для цього доріжках і майданчиках. На жаль, їх у містах і селах України дуже мало. Є села, де велосипед — чи не єдиний вид транспорту, яким підлітки можуть дістатися до школи чи магазину. їхати доводиться переважно узбіччям.
Щоб твоя прогулянка чи поїздка у справах була безпечною,спо­чатку визнач свій маршрут. Подбай, щоб він не пролягав поблизу доріг з інтенсивним рухом транспорту або тротуарами, де багато пішоходів.
2.     3. Валеологічна пауза.
«Перешкоди»
У центрі класу – два стільці на відстані 1,5 м.
Учасники заплющують очі і по черзі обходять ці перешкоди «вісімкою». Той, хто  зачіпає  перешкоду,  вибуває  з  гри.  Інші  знову стають у кінець черги. Виграє той, хто залишиться останнім.
У цю гру можна грати двома командами. Перемагає команда, яка менше зачіпає перешкоди.
2.     4. Опрацювання навчального матеріалу
Робота в парах
Об’єднатися у 3 пари
Підготовка повідомлень або демонстрацій (робота з підручником):
Пара 1 – як перевозити вантаж на велосипеді.
Пара 2 – наслідки неправильного перевезення вантажу.
Пара 3 – виконання маневрів на велосипеді.
Презентація груп, обговорення.
Гра «Як безпечно об’їхати перешкоду»
За допомогою іграшкових автомобілів змоделювати ситуації, як правильно об’їхати перешкоду на велосипеді.
Ситуація: ремонт на дорозі створює додаткову небезпеку для водіїв транспорту.
Обговорення ситуації.
ІІІ.Заключна частина.
3.1. Продовжіть речення:
Правила користування велосипедом:
— кататися на дитячому велосипеді може навіть малюк, але тільки на закритих для руху машин майданчиках, стадіонах та інших безпечних місцях;
— їздити на велосипеді по дорогах дозволяється з 14 років;
— велосипед має бути обладнаний світловідбивачами -- спереду білого кольору, з боків -- оранжевого, ззаду -- червоного;
Велосипедистові забороняється:
— рухатися по проїзній частині, коли поряд є велосипедна доріжка;
— рухатися по тротуарах і пішохідних доріжках (крім дітей на дитячих велосипедах під наглядом дорослих);
— під час руху триматися за інший транспортний засіб;
— буксирувати велосипед;
— їздити, не тримаючись за кермо та знімати ноги з педалей;
— керувати велосипедом із несправним гальмом і звуковим сигналом, а також без освітлення у темну пору доби та в умовах недостатньої видимості.
3. 2. Аналіз діяльності.
Як вам працювалося на уроці? Чи задоволені результатами спільної діяльності? Якщо ващі очікування справдилися, то можити їх забрати, а якщо ні то залишаємо до наступного уроку.
У правилах дорожнього руху знайти дорожні знаки, що стосуються велосипедистів.
3.     3. Побажання на далі.
Гра «Потисни руку другові».
Поки вчитель рахує до п’яти, учні мають потиснути руку якомога більшій кількості однокласників. До чотирьох рахування йде в нормальному темпі, а відтак рахунок уповільнюється, щоб усі діти встигли подякувати одне одному. Кожен учень не відпускає руки одного учасника гри, поки не візьметься за руку іншого.
Стати в коло, взятися за руки і тричі сказати: «Один за всіх і всі за одного».

Виховна година
«Увага! Діти на дорозі!»
2-б, класний керівник Артьомова К. В.

Мета: поглибити знання учнів про правила дорожнього руху; повторити основні правила пішоходів, велосипедистів, мотоциклістів, пасажирів, водіїв; сприяти розвитку мислення, мовлення, пам'яті, навичок поведінки на дорозі; виховувати повагу до оточуючих, увагу, правила ввічливості.
Вступне слово вчителя. Ми не можемо уявити свого життя без транспорту, без доріг, світлофорів, пішохідних переходів. Відстані між районами, установами, магазинами такі значні, що подолати їх можна тільки за допомогою транспорту.
Отже, транспорт - наш вірний друг! Але, забуваючи про власну безпеку, нехтуючи правилами дорожнього руху, люди можуть стати жертвою своєї необдуманої поведінки. Адже транспорт може бути не тільки корисним, а й небезпечним, якщо не знаєш правил дорожнього руху.

1) Перехід дороги. Види переходів
Пішоходи повинні переходити проїжджу часину вулиці по пішохідних переходах. Переходи бувають наземні, підземні, надземні.
Наземні - це ділянка проїжджої частини.
Надземні - це перехід над проїжджою частиною.
Підземні - перехід під проїжджою частиною.
Якщо в зоні нема переходу, дозволяється переходити дорогу під прямим кутом у місцях, де дорогу добре видно в обидва боки.
Якщо є світлофор, треба керуватися його сигналами. Переходячи вулицю, треба подивитись ліворуч, а потім, дійшовши до середини, - праворуч.
2) Особливості руху пішоходів за складних дорожніх умов
Коли туман, опади, ожеледь, то виникають складні дорожні умови.
Так, на слизькій чи мокрій дорозі значно погіршується гальмовий шлях ТЗ, це може призвести до наїзду на пішоходів. Окрім того, пішоходів може засліпити світло фар автомобілів. Щоб уникнути травмування, необхідно:
переходити тільки тоді, коли впевнений, що транспорт знаходиться на достатній відстані;
не можна переходити дорогу в місцях, де вона має круті повороти;
у темний час потурбуватися, щоб виділити себе на проїжджій частині чи узбіччі (блискучі предмети, предмети білого кольору).
При переході дороги в умовах недостатньої видимості необхідно оцінити дорожню ситуацію ліворуч і праворуч. І тільки переконавшись у безпеці, переходити дорогу.
3) Запитання для «Пішоходів»
Хто такий пішохід?
Назвіть кращих «друзів» пішоходів.
Де мешкає «зебра»?
Як може представник ДАІ покарати пішохода за порушення правил?
Чому не можна переходити вулицю на жовтий сигнал світлофора?
Що таке «острівець безпеки»? Де він розташовується?
Чому не можна перебігати дорогу перед транспортом, який рухається?
З якого боку тротуару повинен ходити пішохід? 

Чи можна читати книжку, коли переходиш вулицю? А їсти?
Хто повинен поступитись рухом на пішохідному переході: пішохід чи автомобіль?
Як дізнатись, куди повертатиме транспортний засіб?
З якого боку треба обходити автобус?
Якщо поблизу немає машин, чи можна переходити вулицю на червоне світло?
Що треба робити, коли їде машина швидкої допомоги із сиреною, а світло для пішоходів зелене?
Чому перехрестя є небезпечним місцем?
Як треба поводитись на залізничному переїзді?



1) Правила для велосипедистів
Під час їзди на велосипеді не варто дуже сильно триматися за кермо, дивитись треба не на колесо, а метрів на 5-6 уперед.
Рухатись по дорозі на велосипеді дозволяється особам, які досягли 14-річного віку. Велосипеди мають бути обладнані звуковим сигналом і світловідбивачами. Для руху затемна - включити ліхтар (фару). Водії велосипедів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним, щоб не заважати іншим учасникам руху.
2) Велосипедистам забороняється:
керувати велосипедом з несправним гальмом;
рухатись по дорогах для автомобілів, якщо поруч є велосипедна доріжка;
рухатись по тротуарах і пішохідних дорогах (крім дітей до 7-и років під наглядом дорослих);
під час руху триматися за інший транспортний засіб;
їздити, не тримаючись за кермо, знімати ноги з педалей;
буксирувати велосипеди;
перевозити пасажирів на велосипеді (за винятком дітей до 7-и років на додатково
му сидінні).
3) Запитання для «велосипедистів»
На якому велосипеді небезпечно їздити?
Чи можна їздити дорогою без світлових засобів?
Чому не можна їздити на велосипеді тротуарами?
Чи можна їздити на велосипеді в дощ?
Що робити, якщо на дорозі є речі, які заважають руху?
На якій від стані один від одного можуть їхати двоє велосипедистів?
З якого віку можна їздити на велосипеді дорогами?
Чому не можна їздити без звукового сигналу?
Яким світлом має бути оснащений велосипед?
Чи можна обганяти на велосипеді інші транспортні засоби?

 
1) Загальні правила

До управління мотоциклом допускаються особи, досягли 16-річного віку й мають посвідчення на право управління мотоциклом. Особі, яка навчається управлінню мотоциклом, повинно виповнитись не менше 14-и років.
Перевозити пасажирів на мотоциклі дозволяється тільки в колясці й на задньому сидінні мотоцикла. Не дозволяється перевозити дітей, які не досягли 12-ти років.
2) Правила для «мотоциклістів»
Перед виїздом перевірити гальма, звукову та світлову сигналізацію.
Дотримуватись правил дорожнього руху. Не влаштовувати гонки на швидкість, бути уважними.
Водії мотоциклів, рухаючись групами, повинні їхати один за одним.
При русі затемна необхідно включати фари, стежити, щоби світловідбиваючі деталі були чистими.
Знижувати швидкість на дорозі, укритій піском, льодом чи снігом, на спуску, як що незрозуміла поведінка іншого водія.
Не буксувати інших та не їздити самим на буксирі.
Назавжди забути слово «проскочити»!
3) Запитання для «мотоциклістів»
Яким повинен бути одяг мотоцикліста?
З якою швидкістю він має рухатись?
Чи можна обганяти автомобіль?
Кого можна перевозити на мотоциклі?
Які вантажі можна перевозити на мотоциклі?
Як треба поводитися при виїзді на дорогу?
Як повинні рухатися 2-3 мотоциклісти на дорозі?

 
1) Правила безпеки на зупинках громадського транспорту
Очікувати транспорт треба у призначеному місці. Якщо ж його не має, слід очікувати на тротуарі чи на узбіччі. Не можна стояти спиною до транспорту, що наближається. Небезпечно стояти в першому ряді: коли до зупинки підходить транспорт, юрба може виштовхнути під колеса. Не можна намагатись увійти у транспорт, що вже відходить.
Після виходу з транспорту не слід поспішати відразу переходити на другий бік вулиці, краще зачекати, доки транспорт від'їде.

2) По садка й висадка з ТЗ
Посадку й висадку пасажирам дозволяється здійснювати після зупинки транспортного засобу. У задні двері автобуса пасажири заходять, а у передні виходять. Якщо є треті, середні двері, у них можна входити та виходити.
Якщо у транспорт заходить інвалід, жінка з маленькою дитиною, літні пасажири, слід пропусти ти їх уперед, допомогти увійти. Якщо вони виходять, допомогти вийти.
Входити у транспортний засіб можна тільки в тому випадку, якщо він остаточно зупинився, і тільки з того боку тротуару чи узбіччя проїжджої частини. Протягом темного часу доби слід уникати порожніх зупинок. Очікувати транспорт краще в багатолюдних місцях, на добре освітленій зупинці.

3) Безпека салону
У салоні передбачено все необхідне. Є аварійні та запасні виходи, вогнегасники, аптечка. Стоячи у транспорті, необхідно надійно триматися за поручні чи спеціальні ручки. Це допоможе не впасти під час гальмування. Стояти в салоні краще обличчям у бік руху.
У громадському транспорті можуть бути злодії. Щоб не стати їх жертвою, треба тримати на очах свій портфель чи сумку, треба бути уважним, особливо при виході.


4) Поведінка в екстремальних ситуаціях
При автобусній аварії для виходу слід використовувати двері, аварійні виходи, вентиляційні люки. Якщо не відчиняються двері, відкривати запасні виходи. З ущільнювача вікон треба витягнути гумовий шнур, після цього просто надавити на скло.
Якщо аварійні виходи не відкриваються, треба, обернувши руку будь-якою тканиною, вибити найближче скло. Це можна зробити обома ногами.

5) Запитання для «пасажирів»

Який транспорт називається громадським?
Як поводитись у громадському транспорті?
Як треба поводитись на залізничній станції?
Що може статись, якщо виглядати з вікон транспорту? Чи можна висовувати руку, голову, якісь речі?


1) Особливості посадки й висадки з автомобіля
Посадку й висадку варто робити не на проїжджій частині, а у спеціально відведених місцях чи біля бордюру дороги.
2) Потенційна небезпека пасажирських місць
Усередині салону автомобіля для пасажира існують такі фактори, що травмують:
наявність зайвих пасажирів;
багаж на задньому сидінні;
імовірність пересування пасажира в середині салону;
наявність виступів у середині автомобіля;

Підсумок виховної години. Слово вчителя. Жити у великому місті і не знати правил дорожнього руху неможливо. Щоб зберегти життя, уникнути неприємних ситуацій на дорозі, слід знати ці правила й завжди їх дотримуватись, а іноді навіть нагадувати про них вашим рідним.

Тематична вікторина


Життя - це наш безцінний скарб.
Тож не залиш його без барв
Мета:узагальнення, систематизація та повторення знань з теми «Правила дорожнього руху», засвоєння загальної пам’ятки з безпеки дорожнього руху, виховання бережливого ставлення до свого здоров’я та здоров’я оточуючих,  виховання почуття обов’язку перед суспільством та перед самим собою,  розвиток логічного мислення, пам’яті, творчих умінь та навичок.
        
Обладнання:     1. Завдання для вікторини
2. Два екземпляри кросворду.
3. Пам’ятка з правил дорожнього руху.
4. Плакат з правил дорожнього руху.

Хід проведення
І.  Поділ класу на дві команди. Вибір назви, капітана та девізу.
Безпосередньо перед виховним заходом клас ділиться на два рівні (по можливості) команди. Кожна з команд обирає собі назву та капітана. По бажанню ( можливості) також можна обрати короткий девіз.

ІІВступ
Ми з вами  щодня  перебуваємо в ролі учасника дорожнього руху. Переходимо дорогу  – ми пішоходи, рухаємося  транспортом  –  пасажири, а якщо маємо власний транспорт, то час від часу стаємо водіями. Для виконання цих ролей ми повинні знати правила дорожнього руху, та засоби його регулювання.
Порушуючи правила дорожнього руху, ми наражаємо себе на смертельну небезпеку. Тож, щоб не сталося лиха ми повинні знати елементарні правила дорожнього руху, основні засоби його регулювання, вміти правильно переходити через дорогу та переводити своїх менших братів та сестер, розрізняти типи дорожніх знаків, щоб завчасно скористатися інформацією для своїх подальших дій.
Отож, тема сьогоднішньої вікторини, як ви вже здогадались, «Правила дорожнього руху».

Усі мають пам’ятати,
Що на дорозі не варто жартувати.
У грі повторимо ми правила дорожні
І будемо завжди всі обережні.

Але перед початком вікторини прослухаємо доволі сумну статистику про дорожньо-транспортні  пригоди  в України та взагалі усьому світі.
Учень 1.
За даними ООН дорожні аварії є у всьому світі другою причиною смерті серед молодих людей у віці 5-29 років і третьою причиною смерті людей у віці 30-44 років. В автопригодах щорічно гине приблизно 1,2 мільйони осіб, ще 50 мільйонів людей одержують травми або стають інвалідами.
Кожні 16 хвилин в Україні відбувається ДТП, а кожні дві години гине людина. В середньому за добу в ДТП гине 14 і отримує травми різного ступеню тяжкості понад 100 осіб. В Україні відносна кількість загиблих в ДТП в 4-10 разів більша, ніж в країнах Євросоюзу, США.
Учень  2.
Дослідження свідчать, що залежно від ролі в дорожньому русі потерпілі від порушень поділяються таким чином: водії – 25,4%, пасажири – 31,3%, пішоходи – 40,4%, велосипедисти – 1,9%, інші особи – 1,0%. Найбільш уразливою групою потерпілих є пішоходи, адже вони найбільш чисельні учасники дорожнього руху.
Учень 3.
Майже 60% жертв - результат ДТП на заміських дорогах і 40% - у населених пунктах. За кількістю жертв ДТП Україна займає 5 місце в Європі після Росії, Італії, Франції та Німеччини.
За останні 20 років в Україні на дорогах загинули 137 тисяч людей. Ще близько мільйона були травмовані.

Вчитель.
І це не просто цифри. Це численні зруйновані плани та цілі. Це зруйновані сім’ї. Зруйновані долі. Зруйновані життя. Зруйновані цілком і повністю…
Тому, щоб зберегти своє життя, життя близьких, життя оточуючих, всі ми маємо хоча б знати та дотримуватись правил дорожнього руху. І маємо надію, що наша вікторина вам в цьому допоможе.
Нумо ж, послухаємо,  між ким відбудеться сьогоднішнє товариське змагання.
(Представлення команд. Назва, капітан, девіз).
Отож, коли всі готові, розпочнемо.

ІІІ. Конкурсна частина
Конкурс №1
«Мозковий штурм»
Кожній команді по черзі пропонується 10 запитань, які передбачають коротку відповідь. Члени команди повинні відповідати досить швидко, оскільки часу на роздуми немає. Відповідає той, хто знає відповідь.

(за кожну правильну відповідь 1 бал.  Максимальна кількість балів 10)

І команда.
1. Частина дороги, призначена для руху пішоходів через проїжджу частину… (пішохідний перехід).
2. Особа, яка керує транспортним засобом…(водій).
3. Написи та лінії на проїжджій частині…(дорожня розмітка).
4. Пристрій для регулювання руху в певних напрямках… (світлофор).
5. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме: горизонтальна та…(вертикальна).
6. Для введення обмежень в русі застосовують …(заборонні дорожні знаки).
7. Пішохідний світлофор, на відміну від звичайного, має тільки …(два сигнали червоний та зелений).
8. Загальною ознакою попереджувальних дорожніх знаків є …(трикутник з червоною облямівкою та білим фоном).
9. Працівник ДАІ, який регулює дорожній рух…(регулювальник).
10. Транспорт, який стоїть обходити тільки…(позаду).

ІІ команда.

1. Нормативний документ, який встановлює порядок дорожнього руху на всій території України…(правила дорожнього руху).
2. Учасниками дорожнього руху є: водій, пішохід та…(пасажир).
3. Чорні та білі лінії та смуги, нанесені на стовпи та огорожі …(вертикальна дорожня розмітка).
4. Світлофор з символами людини…(пішохідний світлофор).
5. Інформують про розміщення об’єктів сервісу…(знаки сервісу).
6. Звичайний світлофор має три сигнали, а саме: червоний…(жовтий та зелений).
7. Дорожня розмітка може бути двох видів, а саме вертикальна та …(горизонтальна).
8. Загальною ознакою заборонних знаків є…(коло з червоною облямівкою та білим фоном).
9. За розташуванням розрізняють два види світлофорів, а саме: горизонтальні та …(вертикальні).
10. Особа, яка перебуває у транспорті, проте, не керує ним…(пасажир).

Конкурс №2
«Виправ помилки»

Кожній команді по черзі пропонують речення з помилками. Помилки треба знайти та виправити. Якщо команда не відповідає, то шанс відповісти отримує друга команда.
Якщо помилку тільки знайшли – 0,5 балів, помилку виправили – 1,0 балів.

Текст
1. Учасниками дорожнього руху є: автомобіль, пасажир та водій. (Пішохід )
2. Пішохід – людина, яка використовує транспортний засіб і знаходиться у ньому, але не причетна до керування ним. (Пасажир)
3. Горизонтальна розмітка наноситься на стовпи та огорожі, а вертикальна – на дорогу та бордюри. (Навпаки).
4. Заборонні знаки мають загальну ознаку – трикутник з червоною смугою та білим чи жовтим фоном всередині. (Круг)
5. Пішохідні світлофори мають три сигнали з силуетом людини, а саме: червоний, жовтий та зелений. (Два сигнали, жовтий відсутній)
6. Інформаційно – вказівні знаки мають загальну ознаку – круг з червоною смугою та білим фоном всередині. (Заборонні) .
7. Щоб перевозити людей у кузові автокрана необхідне посвідчення водія категорії «С». (Не можна перевозити людей у кузові автокрана)
8. Транспортний засіб, що стоїть необхідно обійти спереду, переконавшись, що водій не починає рух. (Транспортний засіб необхідно обходити позаду).
9. Заборонні знаки інформують учасників дорожнього руху про розташування об’єктів обслуговування. (Знаки сервісу).
10. Розрізняють три види дорожньої розмітки: горизонтальна, вертикальна, пішохідна. (Два види дорожньої розмітки, пішохідна – це вид горизонтальної розмітки).


Конкурс №3
«Показуха»
Всім знайома гра.  Представнику від команди дають список понять та термінів по темі. Завдання – без жодного слова, за допомогою рухів, міміки і жестів показати своїй команді дані слова. Дається 1 хвилина. Кожна правильна відповідь – 1 бал.

Команда 1
- Водій
- Зебра
- Велосипедист
- Світлофор
- Пішоход
- Регулювальник
- Шлагбаум

Команда 2
- Перехрестя
- Підземний перехід
- Свисток
- Дорожній знак
- ДТП ( аварія)
- Мотоцикл
- Пасажир



Конкурс № 4
Конкурс капітанів. Гра «Хто такий? Що таке?»

Грає капітан команди. За одну хвилину гравець повинен пояснити якомога більше слів, які йому будуть пропонувати.

Оцінювання: 1 бал за вірне пояснення. Максимальна кількість балів – кількість вірних пояснень за одну хвилину.

По 8 понять:
1. Пішохід. (Учасник дорожнього руху поза транспортним засобом).
2. Водій. (Учасник дорожнього руху, який керує транспортним засобом).
3. Дорожня розмітка. (Зображення на дорозі, бордюрі чи дорожніх спорудах).
4. Пасажир. (Учасник дорожнього руху, який знаходиться у транспортному засобі, але не причетний до керування ним).
5. Дорожній знак. (Інформація для учасників дорожнього руху).
6. «Зебра» на дорозі. (Горизонтальна дорожня розмітка).
7. Заборонний знак. (Запроваджує чи скасовує обмеження в русі).
8. Світлофор. (Пристрій для регулювання дорожнього руху).
9. Таблички до дорожніх знаків. (Уточнюють чи обмежують дію знаку).
10. Правила дорожнього руху. (Нормативний документ, що встановлює порядок дорожнього руху на певній території).
11. Пішохідний світлофор. (Пристрій, що регулює рух пішоходів).
12. Регулювальник. (Працівник ДАІ, що регулює рух на дорозі, з посвідченням та відповідною екіпіровкою).
13. Учасники дорожнього руху. (Водій, пасажир, пішохід).
14. Сигнали світлофора. (Зелений, жовтий, червоний).
15. Попереджувальний дорожній знак. (Попередження про небезпечну ділянку дороги).
16. Дорожньо-транспортна пригода. (подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або поранені люди чи завдані матеріальні збитки.


Конкурс №5
«Дорожній міні – практикум»

 За одну хвилину команда повинна вказати тип та назву знаку , зображеного на малюнку По 4 знаки на команду.

Оцінювання: 2 бали за правильно  визначений тип знаку та назву.

Конкурс №6
Гра «Ерудит»
Команди одержують завдання – кросворди (додаток №1). Вони однакові для кожної команди. На розгадування дається 3 хвилини. Команда, яка перша виконає завдання, отримує 1 бонусний бал.
Оцінювання: 1 бал за вірно відгадане слово.


 ІV. Підведення підсумків вікторини
 На закінчення прослухаємо невелику, але дуже важливу пам’ятку з правил дорожнього руху.
(Пам’ятку зачитують два учні. По черзі.)

1.            Ходити по тротуарах і пішохідних доріжках, дотримуючись правої сторони.
2.            Узбіччям ходити тільки тоді, коли немає іншого безпечнішого шляху. При цьому йти тільки назустріч руху транспорту і в світлу пору доби.
3.            Перед тим, як починати перехід через дорогу, вулицю треба зупинитись і приготуватися до переходу, поглянути на обидві сторонни ( спочатку на ліву, потім на праву) і лише тоді починати рух.
4.            Перетинати проїжджу частину по назначених пішохідних переходах. Суворо виконувати сигнали світлофора і регулювальника.
5.            При відсутності в зоні видимості переходу чи перехрестя переходити дорогу, вулицю, залізничний переїзд треба під прямим кутом до краю проїжджої частини на ділянці, яка вона добре проглядається.
6.            Іти, а не бігти через дорогу.
7.            Допомагати в переході вулиці тому, хто цього потребує (незрячим, людям похилого віку, малюкам).
8.            Стримувати тих дітей, які своєю недисциплінованою поведінкою створюють аварійні ситуації на дорогах.
9.            Бути вихованим, культурним.
Виконувати усі обов’язки пасажира.
10.        Дотримуйся правил їзди на велосипеді.
11.        У разі дорожньо-транспортної пригоди надавати можливу допомогу потерпілим і перебувати на місці до прибуття працівників міліції.

Ну що ж закінчилася наша вікторина. Ви молодці. Ви показали досить глибокі знання з правил дорожнього руху. Гадаю, що всі ці теоретичні знання ви зможете використати на практиці, у повсякденному житті. Дякую  за увагу та співпрацю.
Додаток 1
Кросворд  «Безпека дорожнього руху»
По вертикалі:
1.     Має три різних ока, та ще дивиться звисока. Ними він весь час моргає.
2.     Знак «Обережно…!»
6.     По ньому краще переходити багато смугову дорогу.
7.     Вид міського транспорту.
8.     Що не можна переходити перед поїздом, який наближається?
9.     Дорога, яка має більше, ніж дві смуги.
10.                 Дорожньо – транспортна подія.
12.                       Марка французького автомобіля.
13.                       Небезпека на залізничних коліях – електричний…
14.                        Транспортний засіб, улюбленець дітей.
15.                       Є в будь –якому населеному пункті, де їздять автобуси, тролейбуси, трамваї.
19. Складова частина потяга.
21. За містом завжди біля проїжджої частини.

По горизонталі:
4.     Перехід буває…
5. Тип кузова.
8. Острівець на дуже широких дорогах.
10. Транспортний засіб.
11. Пристрій, що регулює перехід через залізничний переїзд.
16. Безпечне місце для пішохода.
17. Деталь велосипеда, що крутять ногами під час руху.
18. Лінія, яка розділяє транспортний потік.
20. Елемент дороги, поздовжня лінія, яка розділяє суміжні проїжджі частини.
22. Пристрій для звукового сигналу велосипеда.
23. «Тварина» на дорозі, що вказує на безпечний перехід.
24. Потік, коли автомобілі їдуть один за одним по смугах.
25. Конструктивна деталь велосипеда, що допомагає ним керувати.
26. Марка українського автомобіля.
27. Вона буває і довга, і коротка, і далека, і близька.

Відповіді:
По вертикалі:1. Світлофор.  2. Діти. 3. Перехід  6. Метро  7. Колію 
8. Багатосмугова.  9. ДТП.  12.  «Матра».  13. Струм.  14.  Велосипед
 15.  Зупинка.  19. Вагон  21. Узбіччя.

По горизонталі4.  Підземний.  5. Комбі.  8. Безпеки.  10. Таксі. 
11.                 Шлагбаум. 16. Тротуар.  17. Педаль.  18. Осьова.  20. Смуга. 
22. Дзвінок.  23. Зебра.  24. Транспортний.  25. Кермо.  26. «Славута».    
27. Дорога.

«Велосипедна» вікторина:

У якому віці дозволено їздити на велосипеді по вулиці?
(у 14 років)
2. Скільки чоловік можуть їздити на одному велосипеді?
(1 людина)
3. Який знак строго забороняє їздити в даному місці велосипедом, а який дозволяє?
(Забороняє жовтий круг з червоною окантовкою і зображенням велосипеда, дозволяє – голубий круг з намальованим велосипедом.)
4. Де не можна їхати велосипедистові?
(По тротуарах, доріжках парків, садів, бульварів.)
5. На якій віддалі від тротуару чи обочини можна їхати велосипедистові?
(На відстані не більше 1м від тротуару чи обочини.)
6. У яких місцях можна робити поворот ліворуч ( розворот) ?
(Повертати вліво (розворот) можна лише на перехрестях із тієї вулиці по якій їдуть машини в один ряд.)


Питання для вікторини «Чи знаєш ти ?»

Де повинен рухатись пішохід по заміській дорозі? (По лівій обочині, назустріч рухомому транспорту).
Які лінії розмітки ви знаєте? (Горизонтальна розмітка, вертикальна розмітка).
На які групи діляться всі дорожні знаки? (Попереджувальні, знаки пріоритету, заборонні, наказові, інформаційно-вказівні, знаки сервісу, знаки додаткової інформації.).
Які попереджувальні знаки вам відомі? Про що вони говорять? («Пішохідний перехід», «Діти», «Ремонтні роботи», «Нерівна дорога», «Залізничний переїзд», «Небезпечний поворот» і т.д.).
Що таке світлофор-мигалка? Для чого він встановлюється і який сигнал подає? (Світлофор, у якому кольори мигають. Зокрема, жовтий мигаючий сигнал чи два жовтих почергово мигаючих сигнали дозволяють рух і попереджають про нерегульоване перехрестя чи пішохідний перехід).
Чим моторолер відрізняється від мотоцикла? (Моторолер не має коробки передач).
З якого віку дозволяється перевозити пасажирів на задньому сидінні мотоцикла, мотороллера? (З 12 років).
Коли був виготовлений перший український автомобіль? (в 1958 році до Кременчука переведено з Ярославля виробництво грузовиків; в 1960 році на базі Запорізького комбайнового заводу налагоджено випуск легковиків).
Де на автомобілі встановлюється державний номерний знак? (Внизу передньої і задньої частин кузова автомобіля).
Для чого служить спідометр і де він знаходиться в автомобілі? (Спідометр служить для вимірювання швидкості руху автомобіля і знаходиться на панелі приладів в салоні автомобіля).
Що таке гальмівний шлях автомобіля ? (Це шлях автомобіля від початку гальмування до повної зупинки).
Які ви знаєте заборонні дорожні знаки ? («В’їзд заборонено», «Рух заборонено», «Пішохідний рух заборонено», «Стоянка заборонена» і т. ін.)

Літературна композиція для учнів 1-4 класів «Поважайте світлофор»
Звучить коротка музична фонограма (будь-яка весела дитяча пісенька). Виходять вісім учасників композиції у них в руках малюнки із зображенням автомобілів і світлофора. Наперед виходять дві учениці.

I учениця.
Я завжди встаю раненько,
Швидко одягаюсь,
В черевички хутко-хутко,
Сама узуваюсь.
Прудко з дому вибігаю
В школу скоро поспішаю…

Всі, крім I і II учениць, будують з малюнків вулицю, гудуть, зображуючи пожвавлений рух.
I учень 
Щоб до школи нам дійти
Шлях потрібно перейти!
Там автомобілі –
Все заполонили!

II учениця
Ой, гудуть! Кудись спішать,
Зупинятись не хотять.
Що робити я не знаю.
Мчать авто, дзвинять трамваї!
Пропустіть мене, благаю, 
Я ж до школи поспішаю…

II учень (рухаючись, показуючи автомобіль).
Вони слухать не хотять,
Вулицею мчать-летять.

I учениця 
Перейти я шлях боюсь –
Все пропало - запізнюсь!

III учень 
Ти даремно час не гай,
Вулицю перебігай!

IV учень 
Стій! Не можна! Зачекай!
На дорогу не ступай!
(показує намальований світлофор)
Бачиш сяйво світлофора?
Зараз то твоя опора!

III учениця 
Як червоним він палає –
Ніхто з місця не рушає.

IV учень 
Жовтим оком заморгає –
Знай! Тебе попереджає.

I учень
Он зелений вже горить – 
Ти ідеш, авто- стоїть.

«Автомобілі» зупиняються. I і II учениці поважно переходять удавану вулицю. Раптом III учень одягає на голову шапочку з заячими вухами, чи маску зайчика, виходить наперед.

III учень (зображує зайченя). 
Зарозуміле зайченя
Не слухало матусю,
Казало: «Що там вулиця?»
Авто я не боюся!
Я ж не старенький заєць-дід,
Щоб шкандибать на перехід?!
Я, де захочу- там стрибаю,
Я, «Запорожця» обганяю!

IV учень 
Поглянь наліво!

III учень 
Не бажаю!

IV учениця 
Направо!

II учень 
Не смішіть, благаю…

II учень 
Та й на дорогу скочив враз!
А нею саме мчав «Камаз»!

Всі охають, закривають долонями очі, обступають «зайчика».

I учениця 
Біднесенький зайчик наш
Не глянув на дороговказ.

II учениця 
Якби водій не гальмував,
Напевно, зайчик би пропав…

III учениця 
В лікарні довго він лежав,
А коли вийшов, всім казав…

III учень 
О друже любий, постривай!
Все, що скажу, запам’ятай!
Усім знайомим передай – 
Гав на дорозі не лови,
Завжди уважним будь,
Про витівки та пустощі 
На вулиці забудь!
На переході зупинись,
Не квапся, почекай..
Спочатку вліво подивись, 
А вже тоді рушай.
Як до середини дійдеш,
Направо слід поглянуть теж…
Ех…

IV учениця 
Хто через вулицю біжить,
Жалкує довго за ту ж мить!

III учень
Якби пішов на перехід,
Усе було б тоді як слід-
Там світлофор би помагав,
Безпечний шлях мені вказав!

IV учень 
(показуючи всім намальований світлофор)
Пам’ятайте, ерудити,
З світлофором слід дружити.
Слід його нам поважати!
Буде він допомагати
Через вулиці ходить
І біди не наробить!
Світлофори хай цвітуть!
Нас до школи хай ведуть!

Співають всі разом.

З світлофорами дружить,
Переходами ходить – 
Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.
Рух дорожній поважать,
Знать всі правила на „п’ять” –
Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.
Як машину обійти,
До автобуса зайти –
Вчать у школі, вчать у школі, вчать у школі.
Допоможемо ДАІ,
Розбишакам скажем: «Ні»! –
Ми у школі, ми у школі, ми у школі.


Діти залюбки беруть участь різноманітних конкурсах. Для них можна організувати конкурс на казку про «Світлофор», конкурс на ескіз значка «Відмінник-пішохід», на створення віршів, оповідань, казок про пішоходів.

Закріпити отримані знання в активній та ігровій формі допоможе справжній інспектор ДАІ – це «дядя Стьопа». Сценарій «дяді Стьопи» готується заздалегідь. До нього можна включити вікторину про елементарні правила дорожнього руху, загадки, зокрема:

Маленькі будиночки по місту біжать,
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(Трамвай, тролейбус, автобус)

Підморгне зеленим оком - ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо.
(Світлофор)

Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину,
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену.
(Машина)

Два брати попереду біжать,
А два позаду наздоганяють.
(Колеса)

Можна використати присутність інспектора ДАІ для рольових ігор, мовних ситуацій типу «Ти загубився», «Відвези (відведи) малюка (ляльку)», «Як проїхати(пройти) до дитячого садка(школи)», «Ми їдемо в автобусі». Учням пропонуємо запитати у постового міліціонера, як, яким видом транспорту можна доїхати додому, якщо загубилися. Такі ігри допомагають розвитку мови учнів, вчать їх орієнтуватись на вулицях, бути ввічливими. На завершення розучіть з дітьми «Скоромовку» Леоніда Куліша –Зіньківа

Леонід Куліш-Зіньків Скоромовка

Сидить
Дома
Хлопчик
Яків,
Бо
Не вчив
Дорожніх знаків.
Якщо
Буде
Знаки
Знати,
Піде
Яків
По –
гу –
ля –
ти .

 Ігри, вікторини на знання Правил дорожнього руху

Тема: Правила безпеки під час переходу вулиці

Мета: Ознайомити учнів з місцями безпечного переходу проїжджої частини дороги, із дорожніми знаками, закріпити і актуалізувати знання учнів про дорожній рух і правила безпечної поведінки на вулицях; розвивати пізнавальні інтереси, уміння орієнтуватися на вулицях міста; виховувати культуру поведінки на вулицях.

Обладнання: Плакати «Пішохідні переходи», модель світлофора, емблеми команд, костюм «Світлофора», дорожні знаки, зелені фішки для команд, ілюстрації для запитань і загадок, «перехрестя» (малюнок).
Організаційний момент
- Доброго дня, діти! Усміхніться і починаємо наш захід. Сьогодні ми з вами не просто будемо закріплювати правила переходу вулиці, а проведемо змагання. Я пропоную вам об’єднатися в групи. (Вчитель роздає дітям картинки із зображенням водіїв і пішоходів). Учні обирають капітана. Капітанам команд вчитель пропонує взяти картку. Капітан, який витягує картку «пішоходи», його команда і має таку назву, який картку «водії» - його команда – «Водії».
Розповідь вчителя
- Багато з вас ходять до школи самостійно, без дорослих, тому ви всі повинні пам’ятати такі правила: шлях до школи вибирайте найбезпечніший, на якому менше переходів через вулицю чи дорогу. Коли йдете вулицями міста, будьте обережними! Не поспішайте! Йдіть тільки правим боком тротуару, чи узбіччям. Не виходьте на проїзну частину вулиці чи дороги. Проходячи повз ворота, будьте особливо обережні! З воріт може виїхати автомобіль. Переходь вулицю тільки по пішохідних переходах. Перед тим, як переходити вулицю, подивіться ліворуч. Якщо проїзна частина вільна – йдіть. Дійшовши до середини вулиці, зупиниться. Тепер подивіться праворуч. Якщо проїзна частина вільна, продовжуйте перехід. Якщо вулиця регулюється світлофором, обов’язково зверніть увагу на його кольори. Всі ми є пішоходами, тому повинні знати правила переходу вулиці і дотримуватися цих правил.

Представлення команд
У нас дві команди – «Пішоходи» і «Водії». Ви будете змагатися між собою за право називатися «Кращим знавцем Правил дорожнього руху». Команди, відрекомендуйтеся.
Командир команди «Пішоходи»:
- Команда, наш девіз!
Учні команди: Наша команда знає багато!
Кажуть про нас: «Гарні малята!»
Командир команди «Водії»:
- Команда, наш девіз!
Учні команди: Ми обіцяємо гарно змагатися,
Будемо кращими називатися!
Результати нашого змагання ми будемо записувати на екрані змагання
Екран змагань
«Водії» «Пішоходи»
1. Загадки 
2. Гра «Червоний, жовтий, зелений» 
3. «Перехід» 
4. «Перехрестя!» 
5. Вікторина 
6. Гра «Не плутай сторони» 
7. Підсумок
Розгадування кросворду
- А зараз, щоб дізнатися, чи готові наші команди до змагань, я пропоную їм розгадати кросворд. (Вчитель роздає командам кросворд). Члени команд розгадують. Хто швидше впорається, той краще готовий до змагання.
1.Людина, яка їде в транспорті. (Пасажир)
2. Людина, яка йде тротуаром. (Пішохід)
3.Людина, яка керує автомобілем. (Водій)
4.Підрозділ міліції, який відповідає за безпеку руху на дорогах. (ДАІ)
Розгадування загадок
- Перший наш конкурс – це загадки.  Діти, ви добре знаєте сигнали світлофора, а чи вмієте ви розгадувати загадки? Зараз перевіримо. Це і буде перший конкурс.
1) Маленькі будиночки містом біжать,
Хлопчики й дівчатка в будиночках сидять.
(Автобус, трамвай)
2) Підморгне зеленим оком – ми йдемо,
Підморгне червоним оком – стоїмо.
(світлофор)
3) Я не їм вівса, ні сіна,
Дайте випити бензину,
Усіх коней обжену,
Кого хоч наздожену.
(Машина)
4) Два брати попереду біжать,
А два позаду наздоганяють.
(Колеса)
5) Двоє ніг у швидкого коня,
Має він одне око і роги.
Я катаюсь на ньому щодня,
Хоч і добре натомлюю ноги.
(Велосипед)
- Запишемо рахунок цього конкурсу.

Зустріч із «Світлофором»
Заходить «Світлофор» (хлопчик в костюмі).
- Здрастуйте, діти! Це тут урок з правил дорожнього руху? 
(Відповіді дітей). Діти, хто я? Що ви знаєте про мене? (Відповіді дітей).
- Я - ваш добрий друг Світлофор. Не дивіться, що я такий маленький. Я вже досить старий і дуже багато знаю. Більше ста років я допомагаю людям переходити вулицю. Сьогодні мені дуже захотілося зустрітися з вами і дізнатися, чи ви вже знаєте правила вулиць і доріг.
Учні читають вірші:
Як переходиш вулицю, на розі зупинись
І перш за все уважно на мене подивись.
Я шлях вкажу надійний, де небезпек нема.
Трикольорове око я маю недарма.
Нехай воно і мружиться, ніколи я не сплю,
З малими дітьми в схованки я гратись не люблю.
В роботі я суворий і стриманий завжди
Тролейбуси, машини біжать сюди, туди.
Дивлюсь червоним оком, велю спинитись я,
 – Одне мені потрібно - це витримка твоя.
 А блисне жовте око, і ти не поспішай,
 Бо жовтий – не зелений: потрапиш під трамвай.
Увага – і зелений привітно замигтів.
 Він колір найдобріший, щасливої путі.
Розповідь вчителя
З історії світлофора. Чому світлофор так назвали?
Назва ця походить від двох слів: нашого слова «світло» і грецького «форос» - несе. Отже, у перекладі на нашу мову «світлофор» означає: той, що несе світло. А чи знаєте ви, що світлофори походять від прапорців, якими користувалися залізничники, щоб керувати рухом поїздів? Було три прапорці:червоний, який забороняв рух, жовтий, що закликав до обережності, і зелений, який дозволяв вільно їхати. Мали три кольори і перші світлофори, котрі з’явилися на початку ХХ століття. Це були великі дошки, пофарбовані у три кольори. По їхній поверхні з одного кольору на інший переповзала стрілка, вказуючи, який саме колір слід брати до уваги. Її важко було розгледіти здаля, і водії помилялися, не розуміючи, на який колір вона вказує.На сучасних світлофорах вогні спалахують по черзі, так що сплутати їх можна хіба навмисне.
Гра «Червоний, жовтий, зелений»
На сигнал «жовтий» - тиша, на «червоний» - плескають в долоні, на «зелений» - крокують (умовно). Результати записують на екран.
Вчитель: Закон вулиць суворий. Він не любить тих, хто не виконує правил. Адже саме цей закон зберігає життя багатьом людям. Діти, будьте уважними на дорогах!
Виходять чотири учні. У одного з них – зображення світлофора, у інших – кола жовтого, зеленого, червоного кольорів.
1-й учень. Водіям хто помагає?
Це повинен знати ти!
Від біди оберігає,
Та усім допомагає
Найбезпечніший шлях знайти.
Цей невтомний трудівник
Три великих ока має.
Він ніколи не дрімає,
Особливо в часи «пік»!
2-й учень: Три сигнали світлофора
Що накажуть – то закон!
Як червоний загориться – 
Терміново зупиниться!
3-й учень: Жовте світло - почекай!
4-й учень: А зелене сяє світло,
Усміхаючись привітно, -
Сміло рухайтеся всі:
І дорослі, і малі!
Гра «Перехід»
Перед початком руху подивіться наліво. Машин не має – іди!
Дійшов до середини – подивись направо. Машини близько – почекай.
Машин не має – закінчуй перехід.
Результат гри записується на екрані.
Інсценівка вірша О. Кононенка «Весела подорож з братом до дідуся, або знайомство з дорожніми знаками»
У ході виступів учнів учитель демонструє відповідні дорожні знаки.
1-й учень: Світлофор зеленим світить,
Поспішаю, як ніхто – 
З братом їдемо до діда
У новенькому авто.
Ми домовилися вранці,
Він чекає на стоянці.
Ось і я – часу не гаймо,
Заспівав мотор - рушаймо!
2-й учень: Розрослись каштани, липи,
Без зупинки тут не можна
СТОП – ці літери великі
Здалеку побачить кожний.
3-й учень: Брат машину зупиняє,
Озивається до мене:
Світлофор три ока має –
Червоне, жовте і зелене.
Червоне – треба пам’ятати:
Іти не можна – слід чекати.
Мигне жовте, не хвилюйся:
Уважним будь і приготуйся.
Зелене – вітер, сніг чи злива:
Через дорогу йди сміливо.
4-й учень: Нам дорога ще далека.
Брат веде, позаду я.
Знак дорожній «Небезпека»
Застережить водія.
Глянь праворуч, глянь ліворуч,
На дорозі діти - стій!
Дитсадок і школа поруч –
Обережніше, водій!
5-й учень: Я забув! Не вимкнув праску!
От так лихо! Що робити?
Для забудьків знак, будь ласка –
«Телефон» - біжу дзвонити.
6-й учень: Скоро дідове подвір’я,
Дід у нас лісник, отак!
З лісу можуть вийти звірі,
Нам про це говорить знак.
Ми приїхали. Дідусь
На порозі крутить вус,
Йде онуків зустрічати:
- Здрастуйте, ходіть до хати.
7-й учень: Приїздіть у ліс в суботу –
Вистачить для всіх роботи.
Пост ДАІ. Інспектор чемно
Радить пас прилаштувати,
Посміхається приємно:
- Хай частить вам, - каже брату.

Гра «Перехрестя»
- Наступне змагання – гра «Перехрестя». В центрі нашого класу – «перехрестя». За командою «рух» гра починається.
«Водії» заводять свої машини, «пішоходи» йдуть до перехрестя. Діти грають групами по п’ятеро з кожної команди. «Світлофор» показує свої кольори. Наприклад: «Світлофор» показує зелене світло – «водії» стоять, «пішоходи» переходять перехрестя. Потім жовте світло – всі стоять, «водії» заводять свої двигуни. Червоне – «пішоходи» стоять, «водії» поїхали. Хто помиляється, вибуває з гри. А переможці одержують фішки.
Гра проводиться два-три рази зі зміною учасників. Рахунок цього конкурсу записується на екрані.
Вікторина
- Кожній команді я ставитиму запитання, а ви повинні якнайшвидше на них відповідати. За правильну відповідь – зелена фішка. І так, почнемо.
1) Як називаються вулиці біля нашої школи?
2) На якій вулиці розташована наша школа?
3) Назвіть елементи вулиці (проїзна частина, край проїзної частини, тротуар, перехрестя, перехід).
4) Що таке проїзна частина? (Елемент дороги, призначений для руху транспортних засобів).
5) Що таке тротуар? (Елемент дороги, призначений для руху пішоходів).
6) Що таке перехрестя? (Місце перехрещення доріг на одному рівні).
7) Що таке пішохідний перехід? (Ділянка проїзної частини, призначена для руху пішоходів).
8) Який рух транспорту встановлено в Україні? (Правосторонній).
9) Що таке «зебра»? (Спеціальна дорожня розмітка пішохідного переходу).
10) Для чого потрібен світлофор? (Він регулює рух транспорту і пішоходів).
11) Що означають кольори світлофора? 
- Молодці! Запишемо рахунок цього конкурсу на екрані.

Гра «Не плутай сторони»
- Діти, ви, мабуть, уже втомилися, нумо трішечки пограємо в гру «Не плутай сторони». 
Всі учні стоять. Учитель подає такі команди: «Підняти праву (ліву) руку!», «Подивитись праворуч (ліворуч)». Хто помиляється, той сідає на місце. Перемагають ті. Хто не зробив помилок і залишився стояти. Вони одержують фішки. Кількість одержаних командами фішок заноситься до екрана змагань. 
(Поки діти грають в гру, підраховуються бали всіх конкурсів).
Підсумок заходу
- Підсумковий рахунок змагань: _
Перемогла команда ____. Вона і є «Кращим знавцем Правил дорожнього руху». Але незалежно від того, яка команда одержала перемогу, ви всі дуже гарно працювали. І я думаю, що зі мною погодиться і «Світлофор».
- Так, я дуже задоволений, і тому нагороджую обидві команди. Це – знак «Світлофор», щоб ви ніколи не забували про мене і мої кольори. 
Вчитель: Я вважаю, що ви, діти, не просто змагалися, ви вчилися дотримуватись правил дорожнього руху, правил переходу доріг і кожен з вас буде самим дисциплінованим пішоходом. До побачення.

Взято із сайту  http://gaisumy.gov.ua/component/content/article/25-profilactic/225-2012-01-20-08-54-23

Правила дорожнього руху у віршах і загадках
СВІТЛОФОР
Як переходиш вулицю,
На розі зупинись
І перш за все уважно
На мене подивись.
Я шлях вкажу надійний,
Де небезпек нема.
Трикольорове око
Я маю недарма.
Нехай воно і мружиться,
Ніколи я не сплю,
З малими дітьми в хованки
Я гратись не люблю.
В роботі я суворий
І стриманий завжди.
Тролейбуси, машини
Біжать сюди й туди.
Дивлюсь червоним оком —
Велю спинитись я,
Одне мені потрібно —
Це витримка твоя.
А блисне жовте око,
Іти не поспішай,
Бо жовтий — не зелений:
Потрапиш під трамвай.
Увага — і зелений
Привітно замигтів.
Він колір найдобріший,
Щасливої путі!
Р. Скучайте

ПІДЗЕМНИЙ ПЕРЕХІД
Я проспект перетинаю, 
Зовсім я не поспішаю. 
І машини всі мені 
Абсолютно не страшні. 
Переходом довгим йду я, 
Так поважно я крокую. 
Можна йти сміливо тут — 
Вільний шлях, безпечна путь. 
Не турбуйтеся даремно, 
Я — зразковий пішохід.
Знаю я, найкращий, певно, - 
Цей підземний перехід.

ДОРОЖНІ ЗНАКИ
Руху правила єдині,
Їх повинні поважати,
Знати їх усі повинні —
І дорослі, і малята.
Добрий друг наш — знак дорожній
Ставиться не так собі,
Як подружиться з ним кожен, 
Допоможе він тобі. 
Щоб не трапилося всяке, 
Шанувати треба знаки. 
На дорозі небезпечно, 
Тож обачним буть доречно. 
Руху правила єдині, 
Знати їх усі повинні. 
Шануватимуть їх люди — 
Скрізь тоді порядок буде!

* * * 
Знають діти всі, напевно, 
Перехід бува підземний. 
Під землею люди йдуть — 
І безпечна їхня путь. 
Нагорі біжать машини, 
Проїжджають безупину, 
А внизу йде пішохід — 
Дуже зручний перехід. 
Він стрічає всіх привітно, 
Навіть вдень горить тут світло.

* * * 
На переході біля світлофору
Правил дотримуйся дуже суворо:
Спочатку ліворуч ти подивись
Немає машин? – То йди, не барись!
Далі йти теж маєш право!
Як машин немає справа!

* * * 
Знає будь-яка дитина:
Йти не можна, де машини.
Тому Коля і Тамара
Йдуть собі по тротуару.

* * * 
Тротуари це доріжки,
Ми по них ідемо пішки.
Всі, хто тротуаром ходить,
Звуться просто – пішоходи.

* * * 
Світлофор потрібен всім:
І дорослим, і малим.
Друзі, він багато може,—
Пішоходам допоможе
Він дорогу перейти
Без лихих пригод в путі.
Блимне лиш червоним оком —
Нас застерігає строго,
Що не можна крокувати,
Необхідно почекати.
А засвітиться зелене:
І для тебе, і для мене
Шлях відкритий, можна йти,
Дуже раді я і ти.

ЗАГАДКИ
* * * 
Різні скельця є у мене:
Червоне, жовте і зелене.
Можу ними я сказати:
«Йти», «Стояти», «Зачекати».
(Світлофор)

* * * 
Тротуаром йдуть малята,
Жваві хлопчики й дівчата.
Не кричать і не пустують – 
Дуже ввічливо крокують.
Симпатичні всі на вроду
Наші дітки - …
(Пішоходи)

* * *
Він на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
-    Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно!
(Світлофор)


* * * 
Всім перехожим я моргаю,
Щоб пильно глянули на мене.
Очей же я аж троє маю:
Червоне, жовте і зелене!
(Світлофор)

* * * 
Ми побачили з тобою, 
Як одною лиш рукою, 
Тільки жезла він підняв — 
Вантажівку вмить спиняв. 
Що ж це за силач такий? 
Це, малята, ... 
(Постовий)

* * * 
Я правдиво вам скажу,
Всім це місце я вкажу.
Друзі, слово честі, - 
Де схрестилися дороги,
Рух порядок має строгий – 
Там і ..
(Перехрестя)

* * * 
Що за коник полосатий
На дорозі коло хати?
«Зебра», кажуть, уляглась – 
Звідкіля вона взялась?
«Зебра» в нас на переході – 
Та чи є така в природі?
(Пішохідна розмітка «Зебра»)

* * * 
На дорозі звір лежить:
Весь у смужку, ніби спить.
У степу він народився,
А у місті нам згодився.
Цього звіра звати «зебра»,
В нього є смугасті ребра.
Знає кожний пішохід – 
Це безпечний …
(Перехід)

* * * 
Хто від нещасть застерігає, 
І нам завжди допомагає 
Так, щоб не трапилось біди, 
Усім дорогу перейти? 
Для тебе світить і для мене 
Червоне око та зелене. 
Вартує завше він, моргає, 
Ніколи він не спочиває. 
Уранці, вдень, в вечірню пору 
Всі люди вдячні ... 
(Світлофору)

* * * 
Він по черзі справно блима
Нам ліхтарними очима
Їх у нього цілих три,
Вони служать не для гри.
Як червоне блисне око, 
Нас попереджає строго: 
Знає це, напевне, кожний — 
Стій на місці, йти не можна. 
Світло жовте загорілось, 
Ще постій, зроби-но милість, 
Приготуйся вирушати, 
Та не варто поспішати. 
А зелене — добре світло — 
Каже: «Йди!» — усім привітно. 
Що ж таке це, малюки? 
Відгадайте залюбки! 
І сказав хтось із діток: 
«Може, це такий грибок?» 
Ні! Не гриб це мухомор,— 
Це, малята, ... 
(Світлофор)

* * *
Стоять вони всі при дорозі, 
Допомогти людині в змозі, 
Усюди — близько і далеко, 
Надійні сторожі безпеки. 
Одні із них нам сповіщають, 
А інші — щось забороняють, 
Попереджають нас завжди, 
Аби не трапилось біди.
Вартують на узбіччях тихо, 
Оберігають нас від лиха.
Ти тільки будь уважним дуже, 
Їх слухайся, шановний друже. 
Це знає кожен, знає всякий — 
Слід поважать дорожні ... 
(Знаки)

2 комментария:

  1. Так згідно п.24.6 ПДД РФ «Если движение велосипедиста по тротуару, пешеходной дорожке,
    обочине или в пределах пешеходных зон подвергает опасности или создает помехи для движения
    иных лиц, велосипедист должен спешиться и руководствоваться требованиями, предусмотренными
    настоящими Правилами для движения пешеходов»
    Це саме те правило про «велосипедист должен спешиться» аналогу якого у ПДР України,
    немає і не може бути. І ось чому… Щоб «спішитись» з велосипеда на ньому спершу потрібно їхати,
    відповідно твердження про те що «велосипедист повинен спішитись перед пішохідним переходом»
    передбачає що до цього він має рухатися по тротуарах, що в Україні заборонено.
    Так в Україні з 7-ми років забороняється рухатися по тротуарах, відповідно додаткового
    правила ПДР яке би передбачало «спішитись» аби перебратися з одного тротуару на інший, немає.
    Оскільки ПДР України не можуть передбачати руху на велосипеді там де він заборонений.
    Але чому ж на росії є таке правило як «спешиться» ? Дуже просто, на росії «допускается
    движение велосипедистов по тротуарам» а в Україні навпаки велосипедисту забороняється
    рухатися по тротуарах, це кардинально протилежний підхід в організації дорожнього руху, що
    тягне за собою різне врегулювання.
    Отже велосипед це транспортний засіб, і як ТЗ він рухається по проїзній частині. Однією із
    ділянок проїзної частини є пішохідний перехід, жодному мотоциклу, мопеду, велосипеду чи іншому
    ТЗ не може бути заборонено проїжджати пішохідний перехід рухаючись по проїзній частині.
    Якщо у межах проїзної частини є велосипедна смуга, велосипедист має користується нею.
    Якщо поза межами проїзної частини є велосипедна доріжка, велосипедист має користується нею.
    Там де велосипедна смуга або велосипедна доріжка перетинає проїзну частину є
    велосипедний переїзд, велосипедисти повинні переїжджати проїзну частину по велосипедному
    переїзді. Ось чому правила про «велосипедист повинен спішитись перед пішохідним переходом»,
    «злізти з велосипеда і перейти дорогу» ітд. у ПДР України немає.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. Дякую, не можу знайти, щоб виправити - підкажіть де саме знайшли помилку

      Удалить