Табір




Відпочинок у «Паростку» (2015) 
Нас сонечко стрічає,
У літечко біжить.
Теплом всіх пригощає,
Струмочком дзюркотить.
І ми радієм разом
Яскравій цій порі.
Багато друзів літо
Приносить дітворі.

Літо, літо, літечко, чарівна пора!!! Довгоочікувані, омріяні канікули!!! Це час відпочинку, оздоровлення, розваг, спілкування. У Великоомелянському НВК «школа-гімназія»  2 червня 2015 року розпочав роботу пришкільний табір відпочинку з денним перебуванням«Паросток».
      Діти розподілилися не по загонах, як було раніше, а об’єдналися у «родини» та обрали собі лідера.  У перший день ознайомилися з режимом роботи та правилами безпеки життєдіяльності, усі вивчили девіз та пісню табору, своєї «родини»,  помандрували «Стежиною знайомств» з Чарівником (Ігнатюк Т.М.), розчаклували  силою дружби карту подорожей .
"Щороку в перший день літа відзначається Міжнародний день захисту дітей - прекрасне свято радості та одвічної надії. Адже саме в дітях ми хочемо бачити здійснення своїх мрій і сподівань. Прагнемо, щоб вони росли здоровими та радісними, прославляли свої родини і рідний край. Закликаємо усіх цього дня й кожного наступного  зігрівати теплом і любов'ю кожне дитяче серце, об'єднувати зусилля заради майбутнього, і тоді маленькі громадяни виростуть достойними людьми й неодмінно стануть гордістю України", - такими словами розпочалося  свято для дітей у пришкільному таборі відпочинку "Паросток" Великоомелянського НВК "школа-гімназія".  Вихованці радо прочитали вірші:
Сплітаємо віночок
Із сміху і пісень.
Із друзями проводимо
Ми кожен літній день.
Нас сонечко чарує,
Дарує нам дива.
Яка весела , радісна,
Чудова ця пора!
                  Сьогодні свято, і вкраїнські діти
                     Стоять врочисто, вишикувавши ряд.
                     Єдині ми, єдиної родини квіти
                     Зібрались тут, в цей табір для малят.
                                             На відкритті святковім, урочистім
                                             Уперше разом, де близькі усі.
                                             Тут джерелом заб'є життя барвисте,
                                             Дитинство СОНЦЕМ заблищить в росі.
Залюбки діти малювали свої мрії і бажання  у конкурсі малюнків на асфальті "Ми діти твої, Україно!".
                       Учні 4 родини наприкінці свята промовили:
                        Вже почалось воно, майбутнє...
                                 Наш табір й літо почалось.
                                 Не забувайте незабутнє,
                                 Щоб воно інеєм не взялось.
         І не знецінюйте коштовне,
        Не загубіться у юрбі.
        Не проміняйте неповторне
        На повсякденне у собі.
А вихователі побажали усім, щоб всі гарно відпочили, щоб дні прийдешні радість  дарували, щоб вічність і любов буяли скрізь і щастя з нами було завжди поруч.
         А 4 червня було неповторне Свято Перших Канікул, головними героями якого стали першокласники. Вихованці привіталися по-особливому піснею М.Шутя «Добрий день!».  На свято завітали Сонячний зайчик  (Адамчук Діна) із веселою пісенькою, Веселунчик (Осадчук Ірина) провів конкурс скоромовок, з Олівцем діти швидко малювали із зав’язаними очима котика, лікар Айболить (Прончук Ю.), Русалонька (Ярошик І.), Нептун (Нездюр О.),  Баба-Яга ( Яковчук Ю.) продовжили Свято Перших Канікул. Завершився цей день парадом Парасольок  та турніром з водного волейболу.
День Дружби – це традиція табору, коли діти перевтілюються в індіанців, змагаються у стрільбі з лука по повітряних кульках, беруть участь у веселому калейдоскопі розваг і, звичайно, - усе завершується  майдансом.
Невід’ємною частиною табірного життя, і особливо до вподоби дітям, День туризму, коли проводиться свято Печеної картоплі,  конкурс юних кашоварів, вариться  рибна юшка – і все це з веселим настроєм і піснями на березі річки Омелянки.
          «З Україною у серці» , - під таким гаслом у таборі пройшов День юних патріотів, коли вихованці втілювали в життя проект «Шевченківський майдан»: конкурс читців-декламаторів, малюнків, інсценівок за творами Кобзаря. Діти змагалися у грі подорожі «Я – українець, і я цим пишаюся», де показали знання з історії козацтва, державотворення, культури України. Також відбулася екскурсія «Моє рідне село», конкурс малюнків «Вулиця, на якій я живу». Усі юні патріоти   у кінці цього дня організували флешмоб «Об’єднаймося ж, брати мої», а символом єдності став український рушник.
    Будуть вихованці  згадувати й  екскурсію до кінно-спортивного клубу «Фавор», багато хто відкрив для себе цікаву сторінку,  щоб урізноманітнити своє дозвілля. 
     Упродовж роботи табору вихованці щодня малювали сторінку Книги дивовижних миттєвостей, де зображували свої найяскравіші враження від табірного життя.


«Незачесані думки»
Пам’ятка для дорослих
1.          Якщо діти разом із тобою працюють, бавляться, співають, сміються, ти – переможець.
2.                Ніколи не роби в приміщенні того, що можна зробити на вулиці.
3.          Знай: нудне життя дітей буває тільки у нудного дорослого.
4.     Працюючи з дітьми, частіше згадуй себе у дитинстві, тобі буде легше їх розуміти.
5.     Не захоплюйся нотаціями, вони не викликають нічого іншого, крім бажання затиснути вуха.
6.     Добрий – це не той, хто вміє робити добрі справи, а той, хто не здатний на зло.
7.     У нас, дорослих, завжди повинна бути активна позиція добра.
8.     Тихіше, дорослий, дитина замріялась.
9.     Будь із дітьми разом, поряд і трохи попереду.
10.            Не можна довіряти дітей тому, хто не вміє посміхатися.
11.            Дорослому треба мати нерви не міцні, а оголені.
12.           Люби усіх дітей, а найбільше – найнеприємніших 
     для тебе.
13.            Справедливість – головна дорога дорослого.
14.            Критикуй дітей не із задоволенням, а з болем.
15.             Талановитий дорослий завжди шукає, а отже – не може не помилятися.
16.            Не сердься довго на дитину – це не професійно.

 Правила роботи з дітьми в загоні


1.    Виховання через заняття слід будувати на різноманітній діяльності дітей: пізнавальній, ігровій, трудовій, спортивній, естетичній, словесній. Форми роботи мають готувати до цих видів діяльності, мотивувати її або давати їм оцінку. Діти не поважають повчань, настанов, «проповідей», моралізаторства та інших вербальних впливів, позбавлених матеріального підґрунтя.



2.    Діяльність дітей має бути значущою, побудованою на інтересах і захопленнях. Дає результат та діяльність, яка суспільно значуща, заснована на врахуванні вікових інтересів та захопленні. Ця діяльність вирішує питання дисципліни в загоні. Якщо нудно, виникає бажання порушити дисципліну. Адже вона встановлюється не погрозами й покараннями, а високою організацією корисної справи, захопленістю, зацікавленістю дітей, які беруть в ній участь. Робота за інтересами, пошук, романтика, відчуття часу – найважливіший принцип роботи в загоні.



3.    Життя в загоні має давати максимум позитивних вражень. Вихователь має бути готовим до того, що серед його вихованців будуть діти і байдужі, і складні, й пустотливі. Але в своїй роботі з дітьми він повинен знати, що кожна дитина має великий потяг до позитивного. Якщо діяльність їй цікава, якщо до неї виявляють довіру, дитина тягнеться до колективу і її зацікавлює позитивна суспільна оцінка. Нарікання, підозра, покарання, недовіра спричинюють негативні переживання й заважають позитивному вихованню. Діти не  люблять буркотливих, злих, похмурих, сердитих. Особливо неприпустимі прізвиська, грубі й образливі зауваження, крик. Вихователь має бути веселим і життєрадісним, частіше вітати посмішкою, постійно вигадувати щось нове, цікаве, захопливе, вносити гумор і веселощі в усі справи загону, створюючи атмосферу радості й комфорту. Не слід і самому скаржитися на втому та труднощі, а долати їх з гумором, наполегливо та спокійно.





4.    Необхідно дотримуватись правил педагогічної етики:

·    Умійте пробачати помилки інших, не пробачайте їх лише самому собі. Вихователь не повинен пам»ятати зла і намагатись помститися  - це неприпустимо стосовно дітей.


·    «Роби, як я!» - головне гасло вихователя, особистий приклад, якого у всьому і завжди нічим іншим замінити неможливо.

·    Зацікавленість будь-якою справою – це відбиття інтересу й поваги до вихователя. Дотримуйся слова! Краще не давати обіцянок, ніж їх не виконувати.

·    Вірте дітям! Краще тисячу разів обманутися в довірі, ніж хоча б раз висловити відкрито свій сумнів або підозру.

·    Будьте оптимістами! Без віри в свої сили, без переконаності в успіху задуманого, без поступу вперед немає ні хорошого вчителя, ні справжнього вихователя.

·    Не вирізняйте своїх вихованців ні за якими іншими ознаками, крім ділових. Будьте вимогливими до тих, кого вважаєте за кращих.

·    Знайте, вмійте, постійно  навчайтесь у старших, більш досвідчених, у своїх вихованців, шукайте своє, творіть, дерзайте, проте постійно аналізуйте, давайте собі обіцянку і вдосконалюйте свою педагогічну майстерність.

Пам'ятка вихователю


Дорослі! Дорослі!

Обережно! Діти!

 Входити з любов’ю і турботою!



·      Якщо дитина живе в розумінні й доброзичливості, вона вчиться знаходити любов у цьому світі.



·      Якщо дитину підтримують, вона вчиться цінувати себе.



·      Якщо дитина живе у ворожнечі, вона вчиться агресії.


·      Якщо дитина росте в докорах, то вчиться жити з постійним почуттям провини, а це формує невпевненість у своїх силах.

·      Якщо дитину підбадьорюють, вона вчиться вірити в себе.

·      Якщо дитину хвалять, вона вчиться бути шляхетною.

·      Якщо дитину оточує чесність, вона вчиться бути справедливою.

·      Якщо дитина росте в безпеці, то вчиться довіряти людям.

·      Якщо дитину постійно критикують, вона вчиться ненавидіти.

Шановні дорослі, ті, хто вчить, виховує й ростить дітей, від вас залежить майбутнє

Я поважаю закони табірного життя і обіцяю їх дотримуватись

o                  Не забирати чужого, але й не все своє віддавати.
o        Не ображатися без причини.
o        Самому ні до кого не приставати.
o        Гратися чесно, а якщо керуєш грою — не ображати інших.
o        Не дражнитися, не хникати, не вимагати нічого.
o        Ніколи двічі не просити. Не бути ябедою.
o        Частіше посміхатись один одному.

Безпека життєдіяльності

Як правильно засмагати

Слово вчителя.
Стрімко наближається довгоочікуване літо, а це значить, — сонячні дні. Вже тоді не потрібно штучної засмаги в солярії чи південних дорогих курортах. Досить буде вийти на подвір'я, балкон, річку, дачу і підставити бліде після зими тіло сонечку. Здавалось би немає нічого простішого, ніж засмагати. Це так природно і звично. Проте, лише на перший погляд. Насправді ж існує ряд правил і зауважень, до яких слід прислухатися, перш ніж довіритись сонячним ваннам. Отож прокоментуємо відповіді на деякі запитання зацікавлених і всезнайок.
1.   Яка користь людині від засмаги.
Позитивний вплив ультрафіолетового проміння проявляється у підвищенні кількості гемоглобіну і поліпшенні стану крові, обміну речовин, збагаченні організму вітаміном В. Чудотворне впливає воно і на шкіру, яка стає гладенькою, еластичною.
2.  Де  найкраще  приймати сонячні  ванни.
Приймати сонячні ванни можна на балконі, на подвір'ї, біля розчиненого вікна, але, звичайно, найкраще — на свіжому повітрі на березі річки, озера, моря.
3.  В яку пору дня  найкраще виконувати  сонячну процедуру.
Найкращий час для сонячних ванн з 8 години ранку до 12 години дня і з 17 до 19 години вечора.
4.  Яке положення  тіла  найкраще  зайняти.
Не рекомендується довго сидіти або лежати в одному положенні, читати або спати, треба повертатися з боку на бік, зі спини на живіт.
5.Чому не варто захоплюватись надмірною і швидкою засмагою.
Сонячні ванни вимагають розумної помірності, а сонячний вагар — зовсім не ознака здоров'я, а одна із захисних реакцій організму.

Зайве перебування під прямим сонячним промінням погано позначається на роботі серця, подразнює нервову систему, викликає втому, порушення сну.
Не варто захоплюватися загаром і з естетичної точки зору — багатьом він просто не личить, робить обличчя грубим, а шкіру — сухою.
6.  Як допомогти шкірі рівномірно і безболісно увібрати сонячні промені.
Щоб мати гарний загар, можна користуватись спеціальними засобами. Для захисту від опіків рекомендується «Крем від загару», «Нівея» тощо. При обмежених опіках допомагають примочки з міцного чаю, сметани, кислого молока, лосьйон «Пляжний», «Холодок», креми «Алое», «Календула», одеколони, медичний засіб «Пантенол». При значних опіках шкіри слід обов'язково звернутися до лікаря-фахівця.
7.  А як уникнути  теплового  і сонячного удару, а при потребі надавати долікарську допомогу.
Голову необхідно захищати капелюхом або парасолькою, очі сонцезахисними окулярами. Одяг має бути світлих кольорів, бажано білого, бо він найкраще відбиває пряме сонячне проміння. Обов'язково пити часто негазовані і не солодкі напої, ліпше джерельну воду 18-20°С.
Ознакою сонячного і теплового удару є відчуття спраги, втоми, обличчя червоніє, а потім стає блідим, підвищується температура, починаються судороги. Тепловий удар супроводжується глибокою непритомністю.
Щоб надати першу допомогу при тепловому (сонячному) ударі, необхідно перенести потерпілого в прохолодне місце, розстібнути верхній одяг, покласти холод на голову і груди, обтерти тіло холодною водою.
Якщо відсутнє дихання, треба почати робити його штучно. Коли потерпілий прийде до пам'яті, йому дають пити.
8.  Про які компетентні зауваження,  заборони ще слід згадати.
1.  Різного роду захворювання шкіри (псоріаз, дерматит, тощо), меланоми (родимки) унеможливлюють або обмеж ують перебування на сонці.
2.   «Озонові діри» пропускають ультрафіолетове сонячне проміння, яке викликає онкозахворювання шкіри.
3.   Засмагати слід подалі від лісу і узлісь, оскільки є небезпека потрапляння на тіло кліщів, які розносяться вітром на десятки метрів.
4.   Морський загар швидко змивається, бо в морській воді багато йоду.
5.   Отож, юні друзі, приємних сонячних літніх днів! Користуючись даними порадами, ви зможете суттєво зміцнити своє власне здоров'я і поділитися секретами засмаги із друзями, рідними, знайомими. Звертайтеся і надалі за фаховими роз'ясненнями і коментарями до вчителів основ здоров'я чи медичних працівників. Ми ж, у свою чергу, завжди раді вам допомогти, роз'яснити, порадити, навчити.




Правила поведінки на воді

Мета: розкрити уявлення про природу як живий організм; вчити бачити красу світу, розвивати вміння безпечно спілкуватися з природою; виробити правила безпечної поведінки під час відпочинку біля води, на льоду; обговорити позитивний і негативний вплив води на організм людини; вчити дітей розумно виходити з несприятливих ситуацій і пояснити можливі способи їх уникнення.
Учитель. Життя людини пов'язане з водою. Вода — одна з найзагадковіших рідин на світі. Вона може бути легкою і важкою, прісною і солоною, рідкою і газопрдібною, твердою. У ній живуть рослини і тварини. Якщо наше тіло поділити на три рівні частини, то дві з цих частин займає вода. Без неї людина не проживе більше як три дні. Ви також, мабуть, бували на берегах річок, озер, моря. Вода — стихія, яку люди знають давно, вона приховує небезпеку.
Вода разом із сонцем і повітрям необхідні людині для життя. Влітку саме вони оздоровлюють знесилену за зиму людину, загартовують її організм перед наступними змінами у природі. Саме тому пляж — одне з найулюбленіших місць відпочинку. Тут і сонце і пісок, і повітря, і вода. За умови правильно організованого відпочинку на березі водойми, водні процедури є добрим профілактичним засобом від застуд, вони зміцнюють організм, імунітет, тренують шкіру, м'язи, борються із хворобами рухового апарату, розвивають серце, легені.
Але знову ж згадаємо: будь-який предмет, об'єкт неживої природи, не може бути корисним чи шкідливим. Це залежить від людини, від її поведінки, від дотримання нею безпечних правил поводження з цим предметом.
1.   Чи може вода стати небезпечною для людини?
2.   Коли саме?
На пляжі
Хлопчині хвилі говорили:
 «По світу довго ми ходили
І добре знаємо, що всюди
На пляжі люблять бути люди.
 Та хоч яка була б там спека,
Виконуй правила безпеки.
Один купатись не ходи,
Бо так недовго до біди.
І плавай тільки не до втоми
Лише в місцях, тобі відомих.
Не випливай на фарватер,
Щоб не потрапив ти під катер.
На сонці довго не сиди,
Не пий холодної води.
І за буйки не запливай,
Ніколи човен не гойдай,
І не пірнай вниз головою:

Буває камінь під водою.
З товаришами чемно грай —
їх не топи і не штовхай!
Про надувний матрац забудь!
Скрізь завжди обережним будь!
І стане радісним тоді
Твій відпочинок на воді.
                                       Л. Коваль
Бесіда за запитаннями.
1.   Про які правила поведінки розповіли хлопчикові хвилі?
2.   Чи потрібно додержуватись цих правил?
3.   Чому?
4.   Що від цього залежить?
Учитель.   Діти!   Запам'ятайте   основні   правила   поведінки на воді.
•  Не можна перебувати біля водойми без дорослих.
•  Не можна плавати в незнайомих місцях.
• Не можна купатися у місцях,  де є заборонений знак і    «Купатися заборонено».
• Стрибати і пірнати у воду в незнайомих місцях.
•  Купатися на глибині, запливати за буйки.
•  Запливати на камерах чи надувних матрацах. Грати на воді у безглузді розваги.
•  Плавати і купатися під час шторму.
• Купання без обмеження у часі може призвести до переохолодження, а також до виникнення судоми, яка не дає можливості рухатися і триматися на воді.
•  Не кидайте у воду склянки, консервні банки, інше сміття — вони можуть поранити вас і ваших друзів.
• На ставок, річку, озеро краще ходити з дорослими.
Учитель. Якщо ви опинилися у воді, а плавати не вмієте, ваші дії?
•  Спробуйте не розгубитися, не плакати, на утриматися на поверхні, поки надійде допомога.
•  Як це зробити, хто знає?
1.   Рухайте ногами так, наче крутите педалі велосипеда, і водночас ляскайте руками по воді, переносячи на них частину навантаження і зберігайте рівновагу.
2.   Залишайтеся у вертикальному положенні, згинайте одночасно обидві ноги, розводьте коліна в сторони, а потім різко випрямляйте їх. Учитель. Ви заплутались у водоростях, що робити?
•  Не   пірнайте,   бо   водорості   можуть   заплутатись   навколо шиї.
•  Почергово тріть одну ногу іншою — скочуйте з них водорості.
•  Не зупиняйтеся і не борсайтеся на місці, безладно перебираючи ногами, — заплутаєтесь ще більше.

Багато людей люблять відпочивати на річці або ставку не тільки влітку, а й узимку, коли вода замерзла. Діти катаються ті ковзанах, дорослі полюбляють рибалити, хтось навіть пірнає її ополонку.
Лід також небезпечний:
•  Він слизький — можна посковзнутися.
•  На ньому можуть бути тріщини, ополонки у які можна впасти.
•  Він може бути тонким і несподівано проламатися.
Щоб уникнути нещасних випадків, необхідно пам'ятати про правила безпечної поведінки
•  Дітям виходити на лід без дорослих заборонено.
•  Переходити річку, озеро по льоду можна тільки в добру погоду, коли дорога позначена мітками.
•  Не ковзайтеся на лижах, санках, ковзанах на тонкій кризі, яка ще не_зміцніла.
•  Не організовуйте ігор на льоду біля стічних труб, на річках із швидкою течією. Лід, який підмиває вода тонкий.
Якщо через необережність хтось потрапив у воду, —не розгубіться
• Не лякайтеся, не панікуйте, а кличте на допомогу.
•  Вилазити, з ополонки бажано з того боку,  з якого ви в неї впали.
•  Потрібно розкинути руки, підтягнутися і повільно виповзати грудьми на лід.
•  Спочатку вийняти з води одну ногу, просунутись на льоду, потім вийняти другу ногу.
•  Не потрібно відразу вставати — повзіть по-пластунськи до берега.
•  Опинившись на березі, швидко біжіть додому, щоб зігрітися.
•  Якщо в ополонку впав товариш, то до нього треба підповзати і протягнути палку або шарф.
• Краще все-таки покликати дорослих.
Щоб не трапилося лиха
•  Лід товщиною 5 см витримає 1 людину.
•  Ковзанку можна організовувати при товщині його 25 см, а для машин 25-55 см.
•  Ніколи не ставай на лід навесні, восени та під час зимових відлиг. У цей час крига тонка і небезпечна. Запитання для перевірки сприймання.
1.   Чому забороняється заходити на лід далеко від берега?
2.   Чому небезпечно ходити по льоду самому, а також  великими групами?
3.   Чому небезпечно знаходитися біля ополонок?
4.   Що може трапитися, якщо з'їжджати з крутого береги річки на лід?
  
Використання особистісно орієнтованих виховних технологій в організації літнього відпочинку



Автори:
Сівицька Галина Данилівна – директор табору, заступник директора з виховної роботи Великоомелянського НВК «школа-гімназія»
Ігнатюк Тетяна  Михайлівна – заступник директора табору з виховної роботи, педагог-організатор Великоомелянського НВК «школа-гімназія»


Зміст

Система роботи табору…………………………………………………….........         
3


Додатки.

  1. Розвідка цікавих справ. Цілевизначення та планування…………………
  2.    Емблема табору. Режим роботи табору ………………………………...
  3. План-сітка ………………………………………………………………….. 
13
14
15
  1. Ігрові форми роботи.День сміху…………………………………………..
  2. День індіанця……………………………………………………………….
16
17
  1. День туризму………………………………………………………………..
18
  1. День бантиків………………………………………………………………..
19
  1. Конкурс «Екомода 2013»…………………………………………………...
20
  1.  Казковий «Єралаш»……………………………………………………......
21
  1.  Конкурс «Міс Білосніжка»………………………………………………..           
22
  1.  Проект «Запорізька Січ» ………………………………………………….
23
  1. Рефлексія діяльності………………………………………………………..
  2.  Малі Олімпійські ігри. Рухливі ігри та естафети………………………..
  3. Екскурсія в музей села Дядьковичі………………………………………..
  4. Трудові десанти…………………………………………………………….
  5.  Водний волейбол.  Поради новачку……………………………………
Система роботи табору

         Велика літня перерва у школярів – це період зміцнення їхнього здоров`я, пізнання цікавого, нових знайомств та пригод; це пора морального загартування, духовного збагачення, пора яскравих вражень, творчості, активного пізнання світу та себе в ньому. Успіх роботи табору залежать  від зацікавленості організаторів літнього відпочинку, їхньої енергії, наполегливості, любові до дітей, а також уміння пробудити ініціативу і самостійність своїх вихованців,  організувати творчі колективні справи. Тому і працювали у системі особистісно зорієнтованого виховання, що передбачає забезпечення комфортних і безпечних умов для розвитку особистості учня, реалізації його природних потреб і здібностей.  Чому саме ця технологія? Особистісно орієнтований підхід у вихованні передбачає, по – перше, визнання пріоритету особистості, по – друге, спрямовує на те, що пріоритет особистості має стати основою філософії виховання, ідеології у сфері виховання, центральною ціннісною орієнтацією як вихователів, так і вихованців. Особистісно орієнтований виховний процес будується у таборі не просто на основі врахування індивідуальних особливостей вихованців, а в послідовному ставленні до них як до особистостей, які є відповідальними і свідомими суб’єктами  діяльності.
   Виховний процес з дітьми в таборі  поєднував відпочинок, працю, спорт з пізнавальною, естетичною, еколого-натуралістичною, туристсько-краєзнавчою, оздоровчою діяльністю. Тому основними завданнями літнього табору «Паросток» було:
- набуття умінь і навичок самостійної роботи дитячими колективами  в умовах літніх канікул;
- оволодіння різними формами і методами оздоровчої та виховної роботи в літній період;
- охорона життя і здоров’я дітей;
- розвиток відповідального і творчого ставлення до проведення виховної роботи з дітьми і підлітками.
Для реалізації цих завдань велика увага приділялася підготовці вихователів і вожатих до роботи з дітьми. З цією метою в травні було проведено семінар для вихователів та вожатих табірної зміни, на якому було обговорено  актуальні питання організації літнього оздоровлення:
- огляд нормативних документів, періодичної преси, методичної літератури з питань літнього оздоровлення дітей;
- аналіз проблеми «Роль і місце вожатого в організації літнього відпочинку дітей»;
- планування роботи дитячого оздоровчого табору.
А також було проведено навчання лідерів (учнів 10-х класів), на якому кожного вожатого було ознайомлено з його правами та обов’язками. Саме тут майбутні вожаті розробили «Поради новачку» (Додаток  16 ) висунули пропозиції щодо організації дозвілля у таборі: водний волейбол, велоестафета, піші туристичні походи, змагання з вихователями тощо.
  До початку роботи табору було оголошено конкурс для дітей «Розвідка цікавих справ». Таким чином було визначено цілі та планування діяльності у таборі самими учнями, здійснено мотивацію діяльності кожного вихованця.   (додаток 1) Найбільш цікаві та корисні пропозиції й бажання дітей було реалізовано.
Створенню у дітей хорошого емоційного настрою,  пробудженню почуття романтики в  повсякденному житті сприяло і оформлення  табору, і такі атрибути табірного життя як прапор,  гімн, девіз, традиції табору, емблема табору  та емблеми загонів,  їх девізи, закони життя табору, афоризми із життя табору, режим роботу табору у віршовій формі та план-сітка роботи. (дода-
ток  1-3)
Відповідно віковим категоріям було сформовано 6 загонів, що і зумовило структуру табору та використання ігрових форм роботи в організації щоденного режиму дня ( додаток 2):
Загін №1:  «Сонечко» (1 клас)
Загін №2:   «Козачата» (2 –гі класи)
3агін №3:   «Непосиди»  (3-4-ті класи)
Загін №4:   «Фантазери»    (5-6-ті класи)
Загін №5    «Водограй»(7-мі класи)
Загін №4:  «Амури» (8-мі класи)
      Дуже результативним з погляду особистісно орієнтованої спрямованості та творчого розвитку учнів є використання технології колективної творчої діяльності в організації виховної роботи із загоном. Колективна творча справа – це спільний пошук оптимальних рішень, життєво важливих завдань, який творять, виконують, організовують, задумують, вирішують спільно з учнями  вихователі. В кожній колективній творчій справі вирішується цілий ряд педагогічних завдань, відбувається розвиток колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативності дітей, самоуправління, творчих здібностей та особистісних якостей.  Як показує практика, виховний захід є найбільш результативним, коли в його підготовці і проведенні задіяно якомога більше учнів. А ще краще, коли ініціаторами і організаторами заходів виступають самі учні. Саме вихованці загону «Козачата» стали ініціаторами створення макету Запорозької Січі , а згодом до них приєдналися усі учні табору. (Додаток 11). Керівник проекту, вихователь Поліщук О.О., на І етапі організації  орієнтувалася на такі критерії: чи дійсно серйозно захопить учнів проект, чи піддаватиметься він успішній реалізації з їхнього боку, чи буде мати практичний особистісно значущий результат, чи зумовить виконаний проект у процесі його реалізації подальшу серію проектів. На ІІ етапі планування проекту вихователі загонів ознайомили дітей із загальною темою проекту та стимулювали виникнення інтересу до неї, окреслили коло проблемних питань та зорієнтували учнів на усвідомлення задуму проекту, скерували на можливі шляхи розв’язання проблеми та ймовірний результат діяльності, допомогли у плануванні. На етапі планування проекту учасники визначилися із формою представлення результатів. Потрібно  зауважити, що на цьому етапі ініціатива перейшла до учнів. Це зумовлено було тим, що виконання певних завдань за прямою вказівкою вихователя може не відповідати нахилам та бажанням дітей. Після такого «занурення» в проект організували активну спільну проектну діяльність учнів. Для цього, за бажанням дітей, утворили творчі групи й обрали напрям діяльності, який узгодили із загальною темою та ідеєю проекту.
На ІІІ етапі реалізації проекту  учні самостійно збирали необхідний матеріал та безпосередньо виконували поставлені завдання проекту. Вихователі займали позицію консультанта, а за потреби – координатора, який спрямовував діяльність школярів в оптимальному напрямі. Так, наймолодші учні із загону «Сонечко» виготовили дерева, вихованці загону «Непосиди» ліпили з пластиліну козаків, козацьку зброю, коней,  домашніх тварин, учні із загону «Фантазери» виготовили із пофарбованої кухонної солі Дніпро, зробили оборонний вал, загін «Водограй» працював над макетами козацьких куренів, криниці, а вихованці із загону «Амури» розробили макет церковного храму, який розмістили посередині Запорізької Січі.  На цьому етапі учні дали відповіді на такі запитання: «Які знання знадобилися в практичній роботі?  Який особистий досвід змогли використати? Який новий досвід отримали? Що змінилося в результаті виконання проекту? Що покращили для себе чи для інших людей?»
На ІV завершальному етапі розробки проекту оформили макет та зробили презентацію у формі екскурсії на острів Хортицю. Саме на цьому етапі учні здійснили аналіз та оцінку  власної проектної діяльності. Для вихователів цей етап важливий передусім тим, як працювали діти, як змогли реалізувати свої можливості, якою мірою виявили свою самостійність, яких нових знань і вмінь набули.  Учні під час презентації продемонстрували зростання своєї компетентності.
      Особистісно орієнтований підхід до процесу виховання лежить в основі ще однієї виховної технології – створення ситуації успіху, тому що точкою її відліку є духовне удосконалення внутрішнього світу дитини. Переживаючи ситуацію успіху, дитина зазнає сильних емоційних вражень, що сприяють позитивним змінам у формуванні її особистості. А це дає можливість відкрити приховані можливості учня, реалізувати його духовні сили і творчі здібності, тому серед творчих справ переважала проектна технологія, на яких створювалися ситуації успіху. Виховні заходи у таборі  забезпечували розвиток такого рівня свідомості, який би спонукав дитину до самопізнання і самоактивності з тим, щоб вона могла стати творцем власного духовно багатого життяч, культивували такі ситуації, у яких стосунки з дітьми будуються на врахуванні їх гідності та права бути особистістю. Це конкурс моделей «Екомода» , конкурс «Міс Білосніжка» , творчий конкурс «Ромашка», подорож у місто цікавих розваг, містечко казкових героїв, піші туристичні походи, екскурсії в ліс, до ставка,   збір лікарських рослин для гербарію, велоестафета,      виставка творчих робіт учнів, конкурс на кращий букет з польових квітів та ін. (Додатки 4-16)
Потрібно зауважити, що вихованці після проведеного дня рефлексували свою діяльність, відзначали, що їм сподобалося найбільше, який їх успіх сьогодні, як вони цього досягали,  що не вдалося і чому. У кожному загоні  рефлексія проводилася по-іншому: табірне деревце, «Яблунька», «Букет вражень», «Намисто», «Долоньки», фоторепортаж. (Додаток 12).
Формуванню ціннісного ставлення особистості до себе, людей сприяло і провеведення Малих Олімпійських ігор, чемпіонату табору з футболу, а також з азартом діти брали участь у рухливих іграх та естафетах. (Додаток 13). Варто зауважити, що вожаті винайшли новий вид спорту «Водний волейбол», від якого були у захваті усі: і діти, і вихователі. (Додаток 16).   
Щоб позмагатися у цій грі, потрібно мати повітряні кульки, наповнені водою, покривало для кожної з 2-х команд. Учасники гри перекидають кульку через волейбольну сітку, і головне – упіймати цілу кульку (вона повинна впасти тільки  на покривало), інакше  всі, не тільки гравці, а й вболівальники, будуть облиті водою. Саме це  від цього діти були у захваті, раділи, особливо у спекотний літній день . Вожаті, які придумали цю гру, не проти навіть отримати авторське право на винахід.
     До ефективних   особистісно   орієнтованих  виховних  методів і прийомів, що сприяють розвитку творчої особистості учня, можна віднести, на наш погляд, і годину психолога, на яких були  дискусії, обговорення конкретних випадків, створення  виховних ситуацій, рольові ігри, тренінги. Шкільний  психолог прийшла до висновку: учасники тренінгу стають більш компетентними у сфері спілкування, адже член групи може активно експериментувати з різними шарами спілкування, засвоювати та відпрацьовувати зовсім інші, невластиві йому раніше комунікативні вміння та навички, відчуваючи при цьому психологічний комфорт і захищеність. І, найголовніше, тренінг - це інтенсивна підготовка до більш активного та повноцінного життя в суспільстві, тому що відбувається формування активної соціальної позиції учасників і розвиток їхньої здатності робити значущі зміни у своєму житті й житті оточуючих людей.
Під час табірної зміни проводились трудові десанти, які сприяли формуванню ціннісного ставлення особистості до праці (робота на пришкільній ділянці, догляд за квітниками біля гімназії та плодовим садом, прибирання прилеглої до гімназії території. (Додаток 15)
Заходи туристсько-краєзнавчої діяльності допомогли формуванню ціннісного ставлення особистості до духовних і культурних надбань рідного краю. А це    догляд за обеліском та могилами загиблих воїнів, які є на території села, заочна подорож з мультимедійною презентакією «Сім чудес Рівненщини , яку підготували вихованці  5 загону,  вікторина «Ми і природа – одне ціле», а також турпохід до річки та свято печеної картоплі. Найбільше сподобалась учням екскурсія до музею у с. Дядьковичі. (Додаток 14)
Науково-технічна творчість дітей розвивалась на заняттях художньої студії ( керівник Кухар Г.А., Артьомова К.),  також при виготовлені повітряних зміїв під час проведення Дня здоров’я.
Діти табору брали активну участь у суспільно-громадській діяльності. Був проведений день рекордів Гіннесса, день здоров’я.
Виховна робота з дітьми  забезпечувала дотримання ними режиму дня, порядку і чистоти приміщень, виконання санітарно-гігієнічних умов. У  перший день відкриття було проведено вступний інструктаж, щоденно проводилися цільві інструктажі з безпеки життєдіяльності дітей. Під  час проведення пішохідних екскурсій  зверталася увага на перехід дітьми  автомобільних доріг при цьому була в наявності необхідну попереджуюча атрибутика.
У таборі відпочивали діти з підвищеними освітніми потребами, а також діти із соціально незахищених сімей та діти групи ризику. У зв’язку з цим велике значення було приділене удосконаленню педагогічної майстерності вчителів-вихователів, рівня їхньої культури, розвитку мислення. Вчитель гімназії, вихователь табірної зміни повинен бути: доброзичливий, чуйний, знати психологічні особливості дітей, розуміти їхні потреби та інтереси, мати широке коло здібностей і вмінь, бути готовим до виконання найрізноманітніших обов’язків, володіти почуттям гумору, бути самокритичним, постійно удосконалюватись. Лише такий педагог-вихователь зможе забезпечити належний рівень розвитку учнів на основі природних задатків і здібностей та сприятиме повноцінному оздоровленню. Серед педагогічних працівників табірної зміни 2013 року були лауреати та учасники обласного конкурсу «Вчитель року» та  учасники районного конкурсу «Вчитель року».
Організовуючи  виховну роботу у пришкільному таборі, вихователі бачили не просто загін, учня, а людину, гідну поваги, створювали вмотивовані ситуації авансованого довір’я учневі, програмували успіх .
          Вожаті табірної зміни також відзначились енергією, творчою видумкою і фантазією, тому в кінці табірної зміни були відмічені грамотами та пам’ятними подарунками. Це  Пророк В., Кричильська Т., Яцюк І., Гордійчук А., Харчос Ю, Данилюк О., Вірна В., Башмат Т.
В організації життя загону  вожаті спиралися на ініціативу , самодіяльність дітей, розвивали у них прагнення до самостійних дій, спрямованих на суспільно корисні справи. У таборі вожаті виступали  не лише в ролі вожатого , але й товариша, порадника. Табірне життя насичене  різноманітними конкретними справами, які потрібно було вирішити упродовж дня.  
Життя табору відзначалося своїм темпом і різноманітністю. Тут не було часу на тривалу підготовку. Справи повинні були організовуватися так, щоб  кожен мав можливість попробувати свої сили і в художній самодіяльності, і в спорті, і в творчій праці, і т.д. Різностороння діяльність забезпечувалася різними формами роботи, які використовували вожаті.  Активний відпочинок дітей передбачав тісний зв'язок роботи табору з оточуючим життям, навколишньою природою, а це сприяло створенню найефективніших умов для професійної орієнтації та самовизначення особистості, а також забезпечувало потреби особистості у творчій самореалізації та реалізації змістовного дозвілля. 
Злагодженою роботою табору керувала координаційна рада, до складу якої входили і дорослі (вихователі), і діти (вожаті, командири загонів). Для розвитку розумової практичної та естетичної  діяльності були організовані заняття за інтересами у студіях : хореографічна (керівник-вожатий Кузнюк Ю.);  музична студія (керівник Дзюра Р.А.);         художня студія (керівники Кухар Г.А., Артьомова К.В.);         лялькова студія (керівник Ігнатюк Т.М.); спортклуб (керівник Баша О.М.).
Важливе місце в організації літнього відпочинку учнів займає бібліотека. Вона допомагає розвивати і підтримувати в дітях звичку до читання і потребу користуватися бібліотекою, як протягом навчального року, так і влітку під час відпочинку. З цією метою було  оформлено книжкові виставки „Скоро літо”, „Літо на здоров`я”, складено рекомендаційні списки літератури під назвою „Читаємо влітку”, залучено дітей до збереження книжок, їх реставрації. підготовлено бесіди з використанням бібліотечного фонду на тему „Правила безпечної поведінки в літній період”.
Як результат роботи табору на завершення табірної зміни діти набули навиків самостійного розвитку пізнавального інтересу під час літніх канікул; закріпили правила збереження та охорони життя і здоров’я, розвинули такі риси характеру як ввічливість, відповідальність, доброзичливість.
 Висновки
За оцінкою багатьох аналітиків і прогнозистів наше століття відрізняється різким зростанням попиту на творчий потенціал людини, її здатність до самореалізації, творчого самовираження.
Літня табірна зміна показала, що самопочуття дитини в таборі, її задоволення від перебування там визначаються насамперед тим, як складаються в неї стосунки з дорослими, з однолітками, чи знайшла вона поле діяльності для власної реалізації та самовираження.   Особистісно зорієнтоване виховання надає можливість вихованцеві краще функціонувати як особистості. Такий ефект є наслідком того, що і вихователь, і вихованець працюють у єдиному емоційно-чуттєвому діапазоні, який запобігає психічному напруженню як результату переживання небезпеки від неделікатного вторгнення дорослого в дитячий світ. Тут дитина щоразу відчуває, що зустріч із вихователем відкриває для неї нові можливості як щодо емоційних вражень, так і стосовно спілкування та вільної поведінки. Ми переконалися, що в кожній колективній творчій справі вирішується цілий ряд педагогічних завдань, відбувається розвиток колективістських, демократичних основ життя, самостійності та ініціативності дітей, самоуправління, творчих здібностей та особистісних якостей, а це досягається через виконання проектів, що формує навички спілкування у соціумі, розвиває креативне, критичне   та дивергентне мислення, коли дитина подає якнайбільше ідей щодо розв’язання проблеми в межах проекту. Такий підхід дав змогу уникнути авторитарного впливу на особистість дитини, встановити та підтримувати взаємні зв’язки суб’єктів у спільній діяльності, результатом якої став вияв активної участі вихованців у заходах.
Всі вище перераховані методи і форми виховної  роботи  в таборі сприяли підняттю рівня свідомості особистості від егоїстичного до суспільного, що в свою чергу позначилось на активності дітей в заходах табірної зміни, ступенем їхньої задоволеності від проведених заходів та вираження позитивних емоцій у формі створення творчих проектів-звітів про табірне життя.
Гуртки, які працювали під час табірної зміни, сприяли розширенню і поглибленню спеціальних знань, задоволенню індивідуальних інтересів і нахилів, розвитку творчих здібностей, організації дозвілля та відпочинку шляхом залучення учнів до різноманітних видів діяльності.
Головне завдання гурткової роботи в таборі — розвиток інтересів і творчого потенціалу дітей та підлітків. Крім спеціальних знань та умінь, які отримують діти  у процесі гурткової роботи, заняття у гуртках табору сприяли розвитку працелюбства та творчого ставлення до справи.
При плануванні роботи за інтересами вихователями табору враховувалися вікові та психологічні особливості дітей і підлітків. Надавалася перевага таким формам і методам роботи, які сприяли розвитку їх творчих можливостей, формуванню доброзичливості, любові, поваги до однолітків та дорослих.
Кількість дітей у гуртках не обмежувалася, залучалися до роботи всі  бажаючі, а також проводились заняття на свіжому повітрі.
Чітка та злагоджена робота адміністрації, учителів, працівників шкільної їдальні, технічних працівників дозволила зробити незабутнім і корисним відпочинок для  учнів, про що свідчить моніторинг відвідуваності табору за останні три роки.
Результатом вдало проведеної табірної зміни є вияв хорошого настрою, доброзичливості до оточуючих, який можна простежити на сторінках фотолітопису табірного життя. (Додатки)
Додаток 1
Цілевизначення та планування діяльності



 Символіка табору відпочинку «Паросток»

     Символом табору «Паросток» є прапор, створений за ескізами учнів Скороход Вікторії та Сльози Галини

        Девіз табору «Паросток»:
 «Як паросток тягнеться до сонця,  так до пізнання тягнемось і ми!»                                                                             

         Гімн табору:  «Веселкова пісня»  сл. М. Ясакової, муз.  О. Янушкевич

      Традиції табору:
-                Щоденні ранкові лінійки, які організовують дітей на              виконання путівки дня, а також святкові лінійки
-                Відкриття та закриття табору, під час  яких відбувається  підняття  прапора табору
-                За участь у конкурсах діти отримують   табірні гроші , «омельки», які витрачають на фінальному аукціоні в день закриття табору
Додаток 2
Емблема табору

Режим табору «Паросток»
9.00  - 9.10        –       Прийом дітей
                                 Ранок дружно починайте!
                                 У наш табір завітайте!
9.10 -  9.20        –     Діти, дружно по порядку,
                                 Всі вставайте на зарядку
9.20 -  9.30        –        Лінійка
                                  Всім загонам — наш привіт!
                                  На лінійку йти нам слід.
9.30 - 10.00      –       Всі за стіл, дізнатись час:
                                  На сніданок що у нас
10.00-12.30    –        Кличе всіх цікавий час
                                 Показати вищий клас.
                                 Конкурси, змагання, гра —
                                Все зустріньте на «Ура»!
12.30-13.30    –      На обід усяк спішить.
                                Ми на їжу приналяжем,
                                Все зїмо, усім покажем
                                Наш дитячий апетит
13.30-15.00    –       Заняття в гуртках, студіях за  інтересами
                                Ось прийшов веселий час:
                                 Сто розваг для тебе в нас!


План-сітка діяльності табору «Паросток»     Додаток 3

















Поради новачку
§  Відразу бери справу у свої руки. Не чекай і не придивляйся. Діти повинні відчути ініціативу вожатого. Не треба боятися дітей!
§  Чітко сплануй день, щоб можливості розгубитися було якомога менше.
§  Не уникай спілкування з дітьми. Пам'ятай, що тільки в активному спілкуванні встановлюються хороші стосунки.
§  Слідкуй за іміджем. Виглядай бадьоро, навіть якщо ти втомився.
§  Контролюй і коригуй свій настрій.
§  Не захоплюйся шикуванням дітей. Якщо в якийсь момент ти відчуєш, що  спілкування з дітьми зводиться тільки до спроб встановити дисципліну, значить треба зупинитися і щось змінити. Поспілкуйся з дітьми і зроби разом із ними щось цікаве.
§   Якщо діти разом з тобою працюють, бавляться, співа­ють, сміються, ти – переможець.
§   Ніколи не роби в приміщенні того, що можна зробити на вулиці.
§   Знай: нудне життя дітей буває тільки у нудного вожатого.
§   Не захоплюйся нотаціями, вони не викликають нічого, крім бажання затиснути вуха.
§   Добрий – це не той, хто вміє робити добрі справи, а той, хто не здатний на зло.
§   У вожатого завжди повинна бути активна позиція добра.
§   Тихіше, вожатий, дитина замріялася.
§   Будь із дітьми разом, поряд і трохи попереду.
§   Не можна довіряти дітей тому, хто не вміє посміхатися.
§   Люби  дітей – і вони тобі подякують.
§   Успішний вожатий завжди шукає, а отже, – не може не помилятися.

2 комментария:

  1. Може Ви даремно створили таку сторінка? А раптом відмінять?

    ОтветитьУдалить
  2. Подивишся на світлини - просто клас! Хочеться у такий табір!!!!!

    ОтветитьУдалить