Конкурсні програми

Сценаріїї конкурсних програм 
Прогорнувши сторінку ви можете знайти
Козацький КВК
Козацькі забави
"Козаки та козачата"
"Чомучка" -иінтелектуально-розважальна програма для учнів 5-6 класів
Цікавий віт рослині тварин
Свято птахів

КОЗАЦЬКИЙ КВК
Слово вчителя. Ми зібралися з вами, діти, щоб переконатися, що ми є нащадками нашого славного козацького роду, що в наших жилах тече кров сміливих, відважних, розумних людей — вільних козаків.
Гетьман (читає). Сини мої, козаки! Я, гетьман козацького війська, наказую провести змагання двох ку­ренів, щоб підняти бойовий дух і мудрість нашого козацтва. Отамани, шикуйте курені!
Привітання куренів один одному.
Отаман першого куреня (командує). Курінь «Козацька шабля»! Рівняйсь, струнко! Наш девіз:
Всі. Сам п'ю, сам гуляю, сам стелюся, сам лягаю!
Привітання суперникам:
«Нехай знає рідна мати — вільна Україна:
Козаки ми ще маленькі — зате гідна зміна».
Отаман другого куреня (командує). Курінь «Сивий коник»! Рівняйсь, струнко! Наш девіз:
Всі. Степ широкий — то мій сват,
Сивий коник — то мій брат.
Привітання суперникам:
«Душу й тіло ми положим за нашу свободу
І покажем, що ми, браття, — козацького роду!»
Звучить магнітофонний запис Гімну України. Всі стоять струнко.
ІІІ. Розминка.
Вчитель. А чи добре знаєте ви історію свого народу? Пропонуємо запитання для команд (почергово).
Вибирається журі. Голова журі -гетьман.
 1.  Що означає слово «козак»?
 2. Як утворилися козацькі поселення?
3.    Де виникла головна фортеця Січі?
4.    Хто був першим гетьманом Запорізької  Січі?
5.          Чому Січ назвали Запорізькою?
6.          Що означає слово «побратим»?
7.          Що вміли робити на Січі?
8.          Як приймали у козаки?
9.    Які лицарські чесноти були у козаків?
10.  Як скасували Запорізьку Січ?

IV.  Хто сильніший?Перетягування каната двома куренями.Підбиття підсумків за перші три етапи гри.
V. Козацька кмітливість.
Вчитель. Курінь, який відповість пер­шим, отримує очко. Читаємо швидко.
1. Як називається море, в яке впадаєДніпро? (Чорне)
2.  Яка пташка співає «спати пора»?(Перепілка)
3.     Льодовий потік, що повільно зсуваєтьсяз гір. (Льодовик)
4. Найбільш подібна до людини мавпа.(Орангутанг)
5. Найбільша планета сонячної системи.(Юпітер)
6. Найвище в світі дерево. (Евкаліпт)
7. Найменша в світі пташка. (Колібрі)
8. Найбільший в світі птах. (Страус)
9. Тварина, в якої є сумка. (Кенгуру)
10.  Ім'я української поетеси, співачки часів козацтва. (Маруся Чурай)
11. Військовий човен козаків. (Чаша)
12.  Як називалась військова козацька сторожа? (Бекет)
13.З якого дерева були ложки у козаків?(Із верби)
14.Хто такі яничари? (Військо шаха)
15.Що таке байдак? (Великий човен)          
                                   Підрахунок балів.
VI.  Козацький гопачок.
Вчитель. Козацький танець був не просто танцем для душі. Це були спеціальні акро­батичні вправи, які допомагали козаку навіть у бою.
Козак, як вихор, міг із шаблею в руках, вистрибуючи, виконувати спеціальні елементи танцю. Самі вороги говорили, що важко битися з козаком, в якого вселився ніби сам біс. Це козаку допомагав танок.
Отож, спробуйте і ви свої сили в танці.
Конкурс «Хто кого перетанцює».
За бажанням вибираються два учасники із різних команд. Хто довше танцюватиме нав­присядки, той — переможець.
VII. Конкурс отаманів.
За 5 хвилин записати імена відомих гетьманів України часів Козаччини.
VIII.         Конкурс «Визволи побратима з полону».
Вчитель. Ми згадували з вами, що побратими — це названі брати, що по­братались і дали слово честі і вірності.
Чи знаєте ви, які клятви давали побратими один одному?
Уявімо, що в кожній команді козаки побраталися.
Учасники стають парами у кожному ку­рені.
Одного із побратимів забрали в полон тур­ки. Щоб його визволити, необхідно пройти нелегкий шлях:
—   Добігти до кільця і закинути м'яч.
-   Із зав'язаними очима розплутати зав'язаний шпагат.
  Зібрати в обруч розкидані на підлозішарики, кубики.
Залізти в мішок і дострибати допобратима.
Прив'язати побратима до себе (нога доноги) і повернутись назад.
IX.Конкурс співу (домашнє завдання).
X.    Вчитель. Що то за козак, коли він не лю­бить співати?
Команди куренів мають переспівати одна одну. Виконуються тільки козацькі пісні. Пісні готувалися вдома. Співають по од­ному куплету. Перемагає команда, що біль­ше знає пісень.
X.    Підсумок.
Виступає гетьман. Читає грамоту.
Гетьман. Я — гетьман усіх вільних земель українських і всієї держави — даною мені владою і своєю волею велю привітати найсміливіших, найдружніших козаків.
Нагородження учасників

Козацькі забави 2014

Ведучий 1. Добрий день вам, щирі друзі
         Хай живеться вам у мирі,
         Не минайте нашу хату,
         Бо у нас сьогодні свято.
Ведучий 2. Сьогодні, гадаєм, якраз буде вчасно,
         Щоб був у вас дійсно чудовий настрій.
         Упоравшись з ділом, хіба нам не варто
         Зустрітися з силою,піснею, жартом.
Ведучий 1З давніх–давен в Україні збереглася така традиція: після важкого трудового дня треба відпочити, зідравшись разом в єдине коло, з піснями, іграми, танцями, розвагами, змаганнями.
Ведучий 2. Ось і у нашій школі відбудуться сьогодні такі веселі і надзвичайно складні козацькі забави.
Ведучий 1. До звуку – звук, струна струні одвічна
         А всі одвітні серцю кобзаря, -
         А вже козацьке військо маком квітне
         І спалахнула Хортиці зоря!
Ведучий 2. Ці звуки, звуки золото тривожні,
         Закличний марш: Агей, козацтво, в путь!
         І, як струна, душа правдива кожна,
         З глибин історії вони ідуть, ідуть:
Разом: «Гей, долиною, гей, широкою, козаки йдуть!»
Заходять 2 команди по 7 учнів під пісню «Ой на горі та й женці жнуть»
На чолі Кошовий – старший хлопчик у козацькому вбранні.
Кошовий. Чолом, панове товариство!(вклоняється. Піднімає булаву. Гамір вщухає) Панове товариство, преславне лицарство низове, нині, на святу Покрову, по закону і покону прадідів, дідів, батьків наших зібрались ми на Раду. Кажіть чи згода Раду й свято починати?
Усі: Згода! Згода!
Кошовий. Панове  славні козаки! Свято починаємо.
(звучить Гімн України)
Кошовий. Сьогодні у день святої Покрови. У день річниці створення Української повстанської армії, ми щиро вітаємо усіх з національним святом Українського війська. Бажаємо усім нам доброго здоров’я і наснаги продовжувати боротьбу за розбудову і утвердження незалежної Української держави. Наша глибока вдячність і велика шана нашим славним воїнам. Слава Україні! Героям слава!
Ведучий 1. Дозвольте ж представити наших козаків
Кошовий. Що ж, юні козацькі джури, хочемо вас почути, подивитися, чи славна зміна підросла.
1.     З нас, маленьких козаків,
Не відводить нині віч
Всім відома з правіків
Легендарна, славна Січ!
2.     Кличе нас Вкраїна-ненька,
Маєм шаблю і бунчук
Хоч ще кажуть ми маленькі,
Та козацький маєм дух!
3.     Ну, а я скажу вам прямо,
Чесно і без зайвих слів:
Хочу бути отаманом!
Запорізьких козаків!
4.     Не буваєм ми понурі,
Любим жарт і мову рідну.
Ми – козацької натури!
Ми – майбутнє України!
Кошовий. Славне козацтво підростає. Ну, що ж, козаченьки, чи готові ви позмагатися?  - готові!
5.      Січ Запорізька, легендарна, гаряча.
Люде великий, проснись!
Слава козача встає неосяйна,
Блискотом криці горить
Кошовий. Сьогодні велике свято – свято Покрови. Козаки в минулі часи вірили, що Покрова від усякого лиха захистить, біду відверне. Перед січами лютими завжди молитви свої звертали до Пресвятої Покрови Богородиці.
Пісня «Церковні дзвони» А. Бінцарровської
6.     Сьогодні свято, змаги нині.
Сьогодні все козацтво тут як тут.
А на майдані радість лине,
Козацькі ігри тут нас ждуть.
Кошовий. Козацтво! Шикуйсь!
         Слухайте мій наказ!
Я, кошовий отаман коша омелянських козачат, у день Святої Покрови, літа 2014-го накозую:
1.     Показати свій хист, спритність, силу та відвагу  в таких видах козацьких змагань:
-                Написання козацької грамоти;   -  ліплення вареників;     - осідлання коня;       - Козацька естафета;               - змагання славних отаманів
2.     А також славне козацтво покаже свою вправність у поїданні козацького кулешу
3.     Отож, увага!  Козацькі забави наказую розпочати. Гостей прошу подивитись на спритність наших козачат. (кошовий приєднується до журі)
Ведучий 1. Перед тим, як почати, дозвольте представити вам нашу козацьку старшину: поважні, авторитетні козаки, які не раз бували у боях, брали участь у змаганнях і завжди виходили з них переможцями. (представлення журі)
Ведучий 2. Ось і настав чудовий день,
     Сповнений розваг і пісень
Повен пахощів для друзів
Зібраних в квітучім лузі
А для сміху і добра є у нас чудова гра.
Показати хочем нині, як колись на Україні
Веселились козаки, наші прадіди й діди.
Ведучий 1.Отож, розпочинаємо козацькі забави.
З незапам’ятних часів в Україні козаки славилися силою, спритністю, мали гостре несхибне око, розумні голови. Ось ми зараз і побачимо. Чи гідні хлопці нашої школи носити високе звання «козак». Розпочинаємо козацьку естафету.
Козацька естафета (за перемогу 2 б.)
Ведучий 1.  Молодці, козаки, із завданням впоралися, але що скаже нам старшина? 
(підсумки естафети)
Ведучий 2. Ось тобі і козаки! Цікаво, а що потрібно робити, щоб такими стати?
Ведучий 1. Потрібно мати велику силу. А щоб її мати, треба багато їсти.
Ведучий 2.  А яка головна козацька страва? (до залу). Правильно , куліш. Отож ми зараз і побачимо, чи полюблять наші козаки цю страву.
Ведучий 1. Тож конкурс «З’їж куліш»
Конкурс, підсумки (за перемогу 2 б.)
Ведучий 2. Бачив, порожнісінькі макітри. А ти говорив, що вони не козаки!
Ведучий 1. Так, вони їли те, що ми їм приготували. А чи самі вміють готувати?
Ведучий 2. Зараз перевіримо, але спочатку скажи, яка козацька страва найпопулярніша в Україні?
Ведучий 1. А її їдять зранку чи ввечері?
Ведучий 2. Козак їсть і зранку, і вдень, і ввечері. Особливо такі гарненькі. Смачненькі, маленькі і великі, з сиром. Картоплею, грибами, вишнями, і звуть їх... .
Ведучий 1. Та це ж вареники. Я їх теж люблю.
Ведучий 2.  Отож ми зараз подивимося, чи вміють наші козаки ліпити їх.
Конкурс-естафета  «Зліпи вареник»
(1-й несе дошку з борошном, 2- тісто, 3 – начинку. 4 – качалку, 5 – розкачує, 6 – викладає начинку на тісто, 7 – ліпить вареник і повертається до свого куреня з вареником на тарілці)
Ведучий 1. Ось подивись, які гарні вареники зліпили наші козаки!
Ведучий 2. Ти їх віднеси на пробу козацькій старшині. Нехай вони оцінять працю наших козаків.
Підсумки конкурсу(за перемогу 2 б.за якість + 2б. за швидкість)
Ведучий 1. Ну, хлопці, молодці! Справжні козаки.
Ведучий 2. Ще не справжні.
Ведучий 1. А чому ж це?
Ведучий 2. Бо ми не бачили, чи вміють вони на конях їздити.
Ведучий 1. То давай починати наступний конкурс «Осідлай коня»
Проведення конкурсу, підсумки( за перемогу 2 б.)
Ведучий 1. Ось бачиш наші козаки і на конях їздити вміють.
Ведучий 2. А чи зможуть вони написати лист турецькому султанові? Ви бачили картину І. Репіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові»? Вам зараз потрібно відтворити її, тобто кожен козак куреня повинен стати так, як на картині, і завмерти. Згода? Отож починаємо конкурс відтворіть картину.
Підсумки конкурсу (за перемогу 2 б.)
Ведучий 1. Так, листи ми написали. А тепер потрібно  терміново доставити їх до гетьмана. А шлях неблизький і небезпечний – на дорогах України влаштували засідки турки та татари. То чи зайдуться сміливці. Які доставлять листи до гетьмана? (кожен учасник оббігає стійку   на протилежному боці, повертається до команди і передає конверт-естафету наступному гравцеві. Хто швидше впорався. Той і переміг -  скоріше доставив листа до гетьмана)
Підсумки конкурсу (за перемогу 2 б.)
Ведучий 2. Вправні наші козачата: швидко доставили  лист гетьману. Але козаки на Січі не тільки тіло гартували, але й розум. Любили різноманітні загадки-головоломки
Ведучий 1. Зараз ми побачимо, чи впораються з таким завданням наші козачата?
Козацькі загадки. (2б. за правильну відповідь) макс. – 4 б.
1.     Троє козаченків ішли на річку рибу ловити. Аж тут назустріч їм ще 5-ро таких самих козаченків. Постояли, побалакали та й пішли далі соєю дорогою.
Скільки козаченків пішло ловити рибу на річці?    (3)
2.     А чи розтане снігова баба, якщо надягти на неї кожуха?    (так, на весні)
3.     З якого посуду козаки не їдять?   (з брудного)
4.     Скільки квасолин увійде до однієї склянки.  (жодної, квасоля не ходить)
Ведучий 1. Я недавно чув цікаву пригоду, як а сталася з одним із козаків-кашоварів
Ведучий 2. А ось і сам козак прийшов нам про неї розказати.
Козак-кашовар(вірш Д. Білоуса «Широка натура» )
Варить юшку в казані дужий козарлюга.
В ложку взяв: смачна чи ні – із-під вусів дмуха (показує )
Ось із вогнища дістав гілочку-кривульку.
Жар-вуглинку відламав, затоптав у люльку.
Ще в вогонь хотів дровець підложити трохи
Та штаньми – хай їм грець! –
Зачепив триноги (ніби у відчаї махає рукою)
Леле1 вже обідать зась, вже не буде діла:
Добра юшка розлилась, в попіл зашипіла.
Він обличчя поверта, в степ широко кида:
-       От проклята тіснота – й повернутись ніде! (безпорадно розводить руками)
Ведучий 2. Та не завжди так тісно у степу.
Ведучий 1. Так. Для козацьких розваг там місця завжди доволі. Я викликаю курінних отаманів. Вийдіть будь ласка до нас.
Ведучий 2. Ну, і що ти задумав цього разу?
Ведучий 1. Зараз побачиш. Наші козаки будуть змагатися в силі.
«Бій півнів» за перемогу 2 б.
Ведучий 2. Я була впевнена, що з цим конкурсом наші козаки впораються блискуче.
Ведучий 1. Але це ще не все. Курінний отаман на те він і отаман, щоб бути найкращим. Саме на них лежить відповідальність за перемогу в сьогоднішньому поєдинку. І цей конкурс для них.
(конкурс курінних отаманів)
(Отамани  по черзі з шапки витягують запитання і відповідають на них.
Ціна питання 2 бали)
1.     Як називалося місце, де жили козаки?
2.     Як називалися військові човни козаків?
3.     Що було найвищим символом влади у запорізьких козаків?
4.     Як називалися домівки, в  яких жили козаки?
5.     Назвати 5 гетьманів,  яких ти знаєш.
6.     Чи були на Січі жінки? Чому?
7.     Кого на Січі називали джурою?
8.     Хто був першим козацьким гетьманом?
9.     Що означає слово козак?
10.                         Де знаходиться Запорізька Січ?
Підсумки конкурсу (2б. за правильну відповідь) макс. – 10б.
Ведучий 1. І на завершення наших забав – останній конкурс
Ведучий 2. Який козак не любить співати запальні українські пісні? Отож свої знання козацьких пісень покажуть нам наші без п’яти хвилин козаки.
Конкурс «Козацька пісня» Підсумки.  макс – 5б.
Ведучий 1. Ось подивіться – це наші козаки. Вони з честю витримали всі випробування і можуть гідно носити це почесне звання – «козак»
Ведучий 2. А зараз довгожданий момент – козацька старшина виносить своє рішення.
Кошовий.  Славні  козачата сьогодні ви всі показали себе справжніми козаками на змагах.  Але козацька рада хоче відзначити кращих із кращих.
Звучить музика. Журі зачитує своє рішення:
1.     Усім учасникам конкурсу присвоїти почесне звання «козак» і вручити пам’ятні подарунки.
2.     За перемогу грамотою нагороджуються козаки_______ класу
3.     За активність та непереборне прагнення до перемоги подякою нагороджуються  козаки  _____ класу.

Ведучий 1. Добром світяться козачата
     Даруйте Україні вірність.
     Довічно вчіться захищати
     Домівку, рідний край та гідність.
Ведучий 2. Незалежність українського народу
              Нам треба, друзі, берегти.
              Недаремно кров лилася за свободу –
Волю здобували козаки.

Ведучий 1. Ось і закінчилося світо
              Хотілося б вам усім побажати
              Добра і злагоди й краси,
              Щоб для України ви росли.
Ведучий 2. Хай вам щастить завжди й у всьому
              Не піддавайте серце злому.
              Хай Бог нам всім допомагає
              І рідний край оберігає.


«КОЗАКИ І КОЗАЧАТА»


Пед.орг. Сьогодні у нас святковий день. Ми—мами, жінки, дівчатка вггаємо дідусів, татусів, хлоггчиків, зі святом—Днем захисника Вітчизни. Ви — сильна половина нашого суспільства. Усі хлопчики—майбутні захисники нашої держави. Тож вітаємо усіх вас.
 1 дівч. Ось і знову в класі свято, ти гомін, жарти, сміх. .Нас зібралось тут багато, щоб вітати хлопців всіх.
2 дівч. У класі нашому такі красиві хлопці. Розумні, добрі, дружні та швидкі, їх із святом хочем привітати. І побажати щастя у житті.
3. дівч. Ви нас любіть, шануйте, поважайте, ніколи, просимо, ви нас не ображайте, від кривди і образ нас захистіть сестричок рідних, бережіть.
Пед. орг. Дідусі, тата, хлопчики — усі вони наші захисники. А колись, у давнину, усі воїни на Україні звалися не солдатами, а козаками. І до пір про сильну, відважну людину кажуть: справжній козак. От і наших хлопчиків ми сьогодні приймемо у  козачата. Прошу до слова найстаршого кошового .
Кошовий. А шо, козаки! Дайте слово сказать! Чи не час до коша козачаток  приймать?
Усі. Пора! Пора!
Кошовий. Отримавши на раді згоду, дітей козацького народу їх перевірити бажаю.
 Рада дуже справедлива в нас і визначить найкращих із вас!
1 конкурс. Привітання команд.
І «Жваві»
Козачата – хлопці браві, у змаганнях дуже жваві

Ми зумієм без вагання виконати будь-яке завдання
ІІ «Жартівливі»
Дайте нам побільше каші – перемоги будуть наші!

Ми із спортом дружимо – виростаєм дужими!
Другий конкурс
Вікторина «Що я знаю про козаків»
(Хлопчикам ставлять запитання, відпові­дає група, яка перша готова. Запитання залежать від рівня підготовки дітей.)
1.        У який час існувало козацьке військо?
2.        Де на території сучасної України воно розміщувалося?
3.        Чому козаків ще називали запо­рожцями?
4.   Який устрій мало військо?
5.   Кого приймали у козаки?
6.   Чим займались козаки узимку?
7.        Як обирався отаман війська?
8.        Яких отаманів ви знаєте?
9.        Яким чином проходили військові походи?
10.Чи отримували освіту козаки?
11.Яка церква була на території Січі?
12.Хто знищив козаччину на Ук­раїні?
13.Що дало для України існування козацького війська?
Третій конкурс
Для вболівальників (дівчаток)
Прислів'я про козаків (Дівчатка по­передньо готуються до конкурсу).
ІV конкурс
Змагання на витривалість
Пед. орг. Бувало, що козаки потрапляли у полон для ворога, але вони вміли непомітно, долаючи перешкоди, втекти на волю, а для цього їм необхідні були сила та спритність. Давайте перевіримо, чи мають такі якості наші козачата.
1)Естафета «Стрибки у мішках».
2)Естафета «Мої чоботи найшвид­ші». (Хлопчики стрибають навви­передки у чоботях 45-го розміру.)
П'ятий конкурс
«Вправна голка»
Пед. орг.Козаки довго не бува­ли удома. Отож кожен умів робити все те, що і жінки. Уміли й їсти зва­рити, і одяг підлатати. А ми давайте перевіримо, як наші майбутні козаки уміють ґудзики пришивати.
Шостий конкурс
Для вболівльників
Пед. орг. Рівно в полудень з фор­течної гармати на Січі лунав постріл. За цим сигналом ішли козаки обіда­ти. А що вони їли, нехай нам розкажуть дівчата.
(Дівчатка заздалегідь готувались у біб­ліотеці.)
Сьомий конкурс
 Козацька каша
(Кожна команда повинна з'їсти по таріл­ці пшоняної каші наввипередки.)
Учитель. Поки наша поважна рада підсумовує бали, дівчатка покажуть нам, що підготували для дідусів, та­тусів і однокласників до свята.
(Номери художньої самодіяльності.)
Кошовий
Ці змагання — річ почесна.
Рада оцінила чесно.
Бачать всі присутні в залі,
Хто набрав найбільше балів.
 Привітаймо переможців,
 Славних наших запорожців.
 (Оголошення підсумків конкурсу і на­городження козачат пам'ятними дип­ломами.)

Пед.орг.Козачата! Ростіть здоро­вими, загартовуйте тіло і душу та будь­те готові до різноманітних життєвих випробувань. Любіть Україну вивчайте її історію та примножуйте її славу.
Чомучка
Інтелектуально-розважальна гра для учнів 5-6-х  класів
Мета. Формування навичок самостійного набуття знань, розвиток логічного мислення, кмітливості, створення умов для отримання комунікативного досвіду, формування позитивних якостей характеру, наполегливості в досягненні мети, сміливості, ініціативи, винахідливості, адекватної оцінки власних можливостей та можливостей інших учасників гри.
(На початку гри учням роз­даються паперові фігури, таким чином усі учасники поділяються на команди.)
Ведучий. Добридень усім! Працює шкільний радіовузол!
Ведуча. До нас приходить багато листів із проханням про допомогу. Ми завжди раді допо­могти нашим слухачам. Сьогодні у нашій студії групи консультан­тів — учні 4—5-х класів.
(Запрошуються команди, вони займають свої місця.)
Ведучий. А розсудить якість надання консультацій та пропо­зицій наше вельмишановне журі, яке я вам із радістю зараз пред­ставлю.
(Представлення журі)
Ведуча. Пише нам учений-мовознавець Розумницький Іван Іванович: «Я вивчаю україн­ські прислів'я. Одного разу два прислів'я впали на підлогу, роз­сипалися на дрібні літери і пере­мішалися. Прошу вас допомогти мені розібратися в цій мішанині». Ось що надіслав нам учений.
Завдання 1. Розшифрувати 2 прислів'я.
СНЛЕОЛВІОЗ СЬРПЮБПЛЕ-ОР МЕОДВБЧААТНЬНКЯА ЗВОПЛЕОКТЛОО.
(Читати слід через одну лі­теру. Зашифровані приспів 'я: «Слово срібло, мовчання золото» та «Не лізь поперед батька в пекло».
Принцип оцінювання: хто ви­конав перший 5 балів, хто дру­гий 4 бали, третій 3 бали, команда, яка виконала остан­ньою, отримує 2 бали.)
Ведучий. Дякуємо коман­дам. Ви чудово впорались із завданням, допомогли бідоласі вченому. І знову до нас при­ходять листи наших слухачів, ось переді мною лист хлопчика Віті. Як він сам вважає, у нього величезна проблема — Вітя не вимовляє літеру «р» і дуже хо­тів би, щоб її взагалі не було в алфавіті. Хлопчик просить нас написати хоч кілька речень без «р». Допоможімо Віті і складі­мо речення зі словами без цієї літери.
Завдання 2. Написати речен­ня, де в словах немає букви «р».
(Принцип оцінювання: кіль­кість балів кількість слів у реченні.)
Ведуча. Одна із наших слуха­чок — дівчинка Марійка. Вона дуже любить грати в морський бій, але їй не вдається складати великі кораблі. Марійка просить допомогти їй.
Завдання 3. Із букв слова РЕСПУБЛІКА скласти якомо­га більше слів. Час — 5 хвилин. Представники команд виходять і по черзі зачитують слова.
(Кількість балів це   кількість слів + ГРАНД (кількість букву найдовшому слові). Резуль­тати записуються на дошці.)
Ведучий. Пишуть нам батьки двох дуже допитливих хлопців — Сашка і Мишка. Діти просто заму­чили батьків своїми запитаннями, тому вони просять нас відповісти на деякі з них.
Завдання 4. Відповісти на за­питання.
(Запитання ставляться кож­ній команді окремо. Якщо одна команда не відповідає, то мо­жуть відповісти інші (за кож­ну правильну відповідь фішка, скільки фішок стільки балів).)
Найбільша тварина в світі. (Синій кит.)
Тварина — найкращий стрибун. (Кенгуру.)
Хто був другом крокодила Гени? (Чебурашка.)
Хто поштар села Простоквашино? (Пєчкін.)
Назва 5-го місяця в році. (Травень.)
Скільки існує нот? (7.)
Скільки днів у не високосному році? (365.)
Яка із тварин спить голо­вою донизу? (Кажан.)
9.     Столиця України. (Київ.)
10.       Як  називається  костюм
космонавта? (Скафандр.)
Ведуча. Пише нам відомий математик Архімед Іван Івано­вич. У нього останнім часом не виходить розв'язувати задачі — криза середнього віку, і він про­сить допомоги у нас. Шановний Іване Івановичу, без проблем.
Завдання 5. Жартівливі мате­матичні задачі.
(Запитання зачитуються для всіх команд. Відповідає та, грав­ці якої-першими розв'яжуть за­дачу.)
1.   Півень,  стоячи на одній нозі, важить 5 кг. Скільки він важитиме,  якщо  стане  на дві ноги? (5.)
2.   На уроці фізкультури учні стали  в  один  ряд  на  відстані1 м один від одного. Весь ряд був
завдовжки 25  м.  Скільки було учнів? (26.)
3.   Перелічіть 5 днів підряд, не називаючи ні чисел місяця, ні днів тижня.  (Позавчора,  вчора, сьогодні,  завтра, післязавтра.)
4.   Як збільшити число 666 у півтора рази, не виконуючи жод­них записів? (Повернути аркуш паперу на 180 градусів.)
5.   У батька 5 дочок і кожна має брата, скільки всього дітей у батька?  (6.)
Ведучий. Ми підійшли до останнього завдання. Я впевне­ний, що ви добре знаєте всі мі­сяці в році, вам відомі прикмети, свята, обряди та традиції.
Завдання 6. Для всіх команд одночасно зачитуються озна­ки певного місяця: якась подія, релігійне або державне свято, традиція. Команда, яка відгадує, що за місяць, із першого речен­ня, отримує 4 бали, із другого — З бали, із третього — 2 бали, з четвертого — лише 1 бал. Го­ловною умовою залишається те, що відповіді не треба викрикува­ти, у такому разі вони взагалі не будуть зараховуватися, для того щоб відповісти, потрібно підняти руку.
Перший місяць
  У цьому місяці святкують великі  релігійні  свята  Спаса  і Маковія.
  Продовжують збирати вро­жаї з полів.
  Відзначають День незалеж­ності України.
•  Це  останній  місяць  літа.(Серпень.)
Другий місяць
У цьому місяці святкують  День соборності України.
•  Відзначають   такі   великі християнські свята, як Василя і Меланки.
  Святкують Різдво Христове.
  Святкують Новий рік. (Сі­чень.)
Третій місяць
У цьому місяці відзначають велике релігійне свято Петра і Павла.
•  Відзначають День україн­ської архітектури.
  Збирають урожаї з полів.
  Це другий місяць літа. (Ли­пень.)
Четвертий місяць
  У цьому місяці відзначають велике релігійне свято Покрови
Пресвятої Богородиці.
  Відзначають День працівни­ків освіти.
- Чекають перших примо­розків.
    Це  другий   місяць   осені.(Жовтень.)
П'ятий місяць
•    На цей місяць припадає День матері.
  Святкують Всесвітній день трудівників.
  Відзначають День  пере­моги.
  Це останній місяць весни.(Травень.)
Шостий місяць
У цьому місяці відзначають День Національної гвардії Украї­ни і День студентів.
   Святкують День працівників радіо, телебачення та зв'язку.
  Із другої половини місяця очікують снігопадів.
  Це останній місяць осені.(Листопад.)
Сьомий місяць
  У цьому місяці святкують День землі.
  У цьому місяці трапилася чорнобильська трагедія.
  Найчастіше на цей місяць випадає    велике    християнське свято — Великдень.
  Це  другий  місяць  весни.(Квітень.)
Восьмий місяць
  У цьому місяці відзнача­ють Міжнародний день захис­ту дітей.
  Святкують День молоді.
  Відзначають велике христи­янське свято — Трійцю.
- •   Це   перший   місяць   літа. (Червень.)
Дев'ятий місяць
    У  цьому  місяці  почалася Друга світова війна.
    У  садах  збирають  плоди фруктових дерев.
    На  цей   місяць   припадає День знань.
    Це  перший  місяць  осені.(Вересень.)
Десятий місяць
  У цьому місяці відзначають Шевченкові дні.
  У лісах починають з'явля­тися перші квіти.
  Відзначають Міжнародний жіночий день.
•  Це  перший  місяць весни.(Березень.)
Гра з глядачами. Проспіва­ти пісні, в яких є слова «розум», «розумний», «розумна».
Ведуча. Для оголошення ре­зультатів нашої гри слово нада­ється вельмишановному журі.
(Підбиття підсумків, нагоро­дження переможці


Додаток Завдання для конкурсу ерудитів
Що ви знаєте про повітря?
Що необхідно для життя лю­дини?
3.Чому вогонь небезпечний для живої природи?
4.Як рослини захищаються?
        5. Які лікарські рослини визнаєте?
Як дикі рослини стали куль­турними?
Чому треба охороняти рос­лини?
Чим відрізняються тварини від рослин?
Яку роль у природі відігра­ють тварини-санітари?
       10. Як полюють і захищаються тварини?
      11.Чому деякі звірі взимку сплять?
12.Чому треба охороняти му­рашок та інших комах?
13.Чому стовбури дерев білять вапном?
14.Чому птахи виводять пта­шенят улітку?
15.Як приручили диких тва­рин?
16.Чому слон може ходити по болотах?
17.Чому півні прокидаються серед ночі?
18.Чому треба охороняти тва­рин?
19      Чому не можна брати в руки пташенят?
20        Чому у звірів навесні на­роджуються дитинчата?
Завдання 1. Розшифрувати 2 прислів'я.
СНЛЕОЛВІОЗ СЬРПЮБПЛЕ-ОР МЕОДВБЧААТНЬНКЯА ЗВОПЛЕОКТЛОО.
Завдання 1. Розшифрувати 2 прислів'я.
СНЛЕОЛВІОЗ СЬРПЮБПЛЕ-ОР МЕОДВБЧААТНЬНКЯА ЗВОПЛЕОКТЛОО.
Додаток.  Завдання для конкурсу ерудитів
1.           Що ви знаєте про повітря?
2.Що необхідно для життя лю­дини?
Чому вогонь небезпечний для живої природи?
Як рослини захищаються?
        5. Які лікарські рослини визнаєте?
6. Як дикі рослини стали куль­турними?
7. Чому треба охороняти рос­лини?
8.Чим відрізняються тварини від рослин?
Яку роль у природі відігра­ють тварини-санітари?
       10. Як полюють і захищаються тварини?
      11.Чому деякі звірі взимку сплять?
12.Чому треба охороняти му­рашок та інших комах?
13Чому стовбури дерев білять вапном?
14.Чому птахи виводять пта­шенят улітку?
15.  Як приручили диких тва­рин?
16.  Чому слон може ходити по болотах?
17.  Чому півні прокидаються серед ночі?
18.  Чому треба охороняти тва­рин?
19.Чому не можна брати в руки пташенят?
20.  Чому у звірів навесні на­роджуються дитинчата?




Цікавий світ рослин і тварин

Мета: поглибити та розширити знання дітей про рослинний та тва­ринний світ; розвивати спостереж­ливість, допитливість, виховувати бережливе ставлення до природи.

(Учні поділені на 3 команди. Ко­манди самостійно обрали собі ка­пітана, назву, девіз, емблему.)
1. Представлення команд
Команда  « Пізнайко». Ми — ве­селі і завзяті,
Пізнаєм все навкруги.
Будем вчитись, працювати,
Щоб усе на світі знати.
Команда «Барвінок». Ми — зав­зяті барвінчатка,
І дівчатка, і хлоп'ятка.
Любимо допомагати
Любих звірів захищати.
Команда «Капітошки». Ми — веселі капітошки.
Хочем знати все потрошки. Будем книги ми читати, Нові знання здобувати.
2. Вступне слово вчителя
Учитель. Діти, ви знаєте, що рослинний і тваринний світ дуже різноманітний і захоплюючий. Та уявіть собі, що прийшов злий ча­рівник, махнув чарівною палич­кою — і враз зникли і дерева, і квіти, і птахи, і звірі. Що тоді буде?
(Діти висловлюють свої припу­щення.)
Учитель. Звичайно, все це ми лише уявили. Але природу треба оберігати. Сьогодні ми проведемо вікторину, яка допо­може вам дізнатися ще більше цікавого про рослинний і тва­ринний світ.
3.    Розминка
Кожна команда по черзі нази­ває кінофільми (або мультфільми) за участю тварин. Виграє та ко­манда, яка назвала більше.
4.    Конкурс «Ти мені, я тобі»
Перед кожною командою ле­жить список із 20 запитань. Кож­на команда по черзі ставить одній із команд-суперників по 5 запи­тань на свій розсуд. Команда, яка відповіла на запитання, ставить своє запитання іншій команді. На обдумування відповіді дається  ЗО секунд (див. додаток).
5.    Конкурс капітанів «Бліц­ турнір»
Кожному капітану ставиться по 2 запитання, на які вони мають відповісти, не задумуючись.
1. Яких птахів називають сані­тарами лісу?
2.Який птах спить удень, а вночі полює, вдень сліпий, а вночі бачить краще за всіх?
3.Яка тварина літає за допо­могою крил, ходить ногами, а ви­сить униз головою?
4.Якщо ви побачили на землі невеликий горбик свіжої землі, тощо це означає?
5.На паркані сиділо 6 горобців. Одного спіймав кіт. Скільки го­робців залишилось?
6.Від чого в качки ноги чер­воні?
7.Назва якого птаха складаєть­ся із 40 однакових букв?
8.Чи може страус назвати себе птахом?
6.   Конкурс «Намалюй-но!»
Представник кожної команди біля дошки повинен намалювати із зав'язаними очима тваринку. Виграє команда, чий малюнок найбільше відповідає оригіналу.
Поки «художники» працюють, для решти учасників проводиться конкурс загадок.
7.    Конкурс «У загадки є відгадка»
Для кожної команди загадуєть­ся по 2 загадки.
/. Білі зуби маю, та усі ховаю, довгі коси маю, та не заплітаю. (Кукурудза.)
2. На городі тичка, на тичці капличка   без вікон, без верха, в ній лю­дей без числа. (Мак.)
3.    В парнику народився, у го­роді виріс, ніжка коротенька, голова вели­ка. (Капуста.)
4.    Навесні веселить, улітку хо­лодить, восени харчує, взимку зігріває. (Дерево.)
5. В одної матері 20 діточок,  та всі — однолітки. (Квочка з курчатами.)
6. Нитку старий тягне, а на клубок мотає. Тканину собі тче, а одяг не шиє. (Павук.)
8.  Хвилинка-цікавинка
Поки журі підводить підсумки змагань, діти виступають з підго­товленими заздалегідь цікавими повідомленнями із життя рослин та тварин.
9.    Оголошення результатів зма­гань
Команди обмінюються приза­ми, які підготували самостійно. Проводиться нагородження пере­можців.
Додаток Завдання для конкурсу ерудитів
1.           Що ви знаєте про повітря?
2.           Що необхідно для життя лю­дини?
3.           Чому вогонь небезпечний для живої природи?
4.           Як рослини захищаються?
       5.. Які лікарські рослини визнаєте?
Як дикі рослини стали куль­турними?
Чому треба охороняти рос­лини?
Чим відрізняються тварини від рослин?
Яку роль у природі відігра­ють тварини-санітари?
       9.  Як полюють і захищаються тварини?
      10. Чому деякі звірі взимку сплять?
11.Чому треба охороняти му­рашок та інших комах?
Чому стовбури дерев білять вапном?
Чому птахи виводять пта­шенят улітку?
Як приручили диких тва­рин?
Чому слон може ходити по болотах?
Чому півні прокидаються серед ночі?
Чому треба охороняти тва­рин?
Чому не можна брати в руки пташенят?  Чому у звірів навесні на­роджуються дитинчата



СВЯТО ПТАХІВ

Слово вчителя.
Шановні друзі!
Весна – найулюбленіша пора року дітвори. Після довгого зимової холодної погоди, всім кортить поспілкуватися з живою природою – на власні очі побачити, як проростають перші весняні квіти, босоніж побігати теплою землицею, погратися у веселі ігри. Цю одвічну радість могла подарувати тільки весна. Недарма її називають ранком року.

(Звучить музика П. Чайковського „Пори року” – „Жайворонок”).

Ще зимові віхоли літають,
Та весни розгін не зупинити.
І дзвінкі краплини починають
У промінні сонячнім бриніти.
Все навколо зеленіє,
Річка ллється і шумить.
Тихо-тихо вітер віє
І з травою гомонить.
Крутими верховинами,
Барвистими долинами,
Лугами, сінокосами,
Гаями стоголосими,
Степами, перелогами,
Широкими дорогами,
Барвінками уквітчана,
Піснями закосичена,
Гучна, ясна, красна,
Іде весна!
         З давніх пір існує обряд закликання весни та зустрічі перелітніх птахів. Віддавна вважали, що тепло приносять на крилах саме перлітні птахи.
         Вони – невід’ємна частка нашого життя, вони нас звеселяють, прикрашають наше сьогодення співом, цікавою, а інколи і загадковою плведінкою.
         Головними героями сьогоднішньої нашої зустрічі будуть птахи.
         У грі будуть брати участь дві команди
Команда „Соколів”.
(Привітання).
Вверх злетимо –
Перемогу принесемо.
Команда „Пізнайок”.
(Привітання)
Ми – пізнайки-молодці,
Залюбки читаєм.
Перемогу в боротьбі
Здобути бажаєм.
(Розминка для команд-дебютантів).
Біла латка,
Чорна латка.
По дереву скаче. (Сорока)

Не людина, а живе в хатині. (Шпак)

Б’ється, б’ється молоток,
Поправляє нам садок. (Дятел)

Бідовий хлопчик
В теплій сорочці
По дворах стрибає,
Крихти підбирає. (Горобець)

Уночі гуляє, а вдень спочиває,
Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова)

Гейм 1. Цікаве про птахів
1.     Чому канарейка отримала таку назву? (Цих пташок привезли з Канарських островів)
2.     Яка пташка пристосувалась до зими по-своєму: падає у глибокий сніг, закопується з головою? (Тетерук)
3.     Які птахи не сідають ні на землю, ні на воду, ні на гілки? (Стрижі)
4.     Який морський нелітаючий птах вигодовує своїх дітей молоком? (Пінгвін)
5.     Заняття зозуленяти в перші години життя? (Викидання яєчок з гнізда)
6.     Як називається наука, що вивчає життя птахів? (Орнітологія)
7.     Кого із птахів України вважають найкращим співаком? (Соловейка)
8.     Яка найменша пташка в нашій країні? (Корольок)
9.     Комаха, яку бояться птахи? (Сонечко)
10.                 Яких птахів людина використовує на полюванні? (Орли-беркути)
11.                 Який птах вигодовує пташенят навіть узимку? (Шишкар)

(Музична пауза. Вірш „Дикі гуси”. Пісня „Ку-ку”).

Гейм 2. Цифри про птахів.
1.     Який найменший птах у світі? (Колібрі. Маса 3г, довжина 57 мм)
2.     На яку найвищу висоту піднімаються пернаті? (До 9000 метрів)
3.     Яку швидкість може розвивати переляканий страус? (До 100 км/год)
4.     Якої ваги досягають найбільші птахи нашої планети? (До 157 кг – страуси, при висоті до 3м)
5.     Як зветься найменша пташка України? (Червоноголовий корольок. Довжина крила 56 мм, вага 6г)
6.     Чи є залежність між розмірами тіла і віком птахів? (Чим більший птах, тим довше він живе)
7.     Найвищий птах української фауни? (Сірий журавель. Висота 120 м, маса 7 кг)
8.     Який птах є королем швидкості? (Сокіл-сапсан. Падаючи з великої висоти , розвиває швидкість до 25 км/год., а в стані піке (під кутом 45º) – до 350 км/год.)
9.     Найважчий птах України? (Дрофа – 20 кг)
10.                 Найповільніший птах світу? (Американський вальдшнеп. Швидкість під час шлюбних танців не перевищує 8 км/год.)
11.                 Який птах долає найбільшу кількість кілометрів за добу? (Лелека. Навесні може подолати відстань 450-500 км за добу)

Музична пауза. (Пісня „Жайворонок”. Вірш „Ластівка” (Б. Грінченко)
Гра з залом.
Коли почуєте серед перелічених тварин назву птаха, плескайте в долоні.
Джміль, синиця, грак, метелик, чапля, лисиця, сойка, кажан ворон, куріпка, мурашка, іволга, машина, чайка, зозуля, соловей, куниця, лелека, жайворонок.
Гейм 3. Прикмети в прислів’ях.
(Дати якомога більше правильних відповідей за 1 хв.).
Запитання першій команді.
1.     Горобці дружно цвірінчать узимку...(на тепло).
2.     Побачиш шпака – знай...(весна біля порога)
3.     Перелітні птахи летять з вирію зграями...(на дружну весну).
4.     Ворони взимку розкаркались...(на заметіль).
5.     Де багато пташок...(там немає комашок).
6.     Зозуля стала кувати...(морозу не бувати).
7.     Зруйнував гніздо пташине...(не буде в тебе ні дітей, ні родини).
8.     Ранній приліт ластівок, граків і журавлів...(на ранню весну)
9.     До природи...(не неси шкоди).
10.                       Скільки пташечок...(стільки пісеньок).
11.                       Грак у горі...(весна у дворі).

Запитання другій команді.
1.     Де лелека водиться...(там щастя вродиться).
2.     Дружні сороки і ...(орла заклюють).
3.     Ластівка день починає, а...(соловей кінчає).
4.     Живе, як...(горобець під стріхою).
5.     Лякана ворона і...(куща боїться).
6.     Соловейко співає тоді...(коли можна напитися роси  з березового листя)
7.     Зозуля довго кує...(на теплу погоду).
8.     Ластівки літають низько над землею...(буде дощ).
9.     Якщо горобці купаються у пилюці ...(чекайте дощу).
10.         Граки на гнізда сіли...(через три дні можна сіяти).
11.         Якщо граки прилетіли до середини березня...(літо буде мокре, а сніг зійде рано).

Цікавинки про птахів.
         Колись на Землі зовсім не було птахів. Жили лише змії та ящури. Один із давніх ящурів і став пращуром птаха. Луска його з часом перетворилася на пір’я, передні лапи – на крила. І перший птах піднявся в повітря. Трапилось це 150 млн. років тому.
         Рекорд ненажерства встановила зозуля. Вона з’їдає за день 39 великих коників, 43 капустяних черв’ячків, 5 личинок травневого хруща, 4 павуки-хрестовики, 3 хруща й багато інших комах.
         Одна сова з’їдає за літо 1000 шт. полівок сірих і звичайних мишей, зберігаючи 1 т. зерна, тобто 200 мішків. За добу знищує 5 мишей.
         Пара великих синиць прилітає щодня до гнізда 390 разів, а мухоловка навіть 500. Синиця з’їдає за добу стільки комах, скільки важить сама. Пара синиць за сезон оберігає від комах 40 плодових дерев. А мухоловка строката за добу знищує 500 яєчок шкідливих комах.
         Ластівка за рік з’їдає близько 2000 кг комах (це майже повний кузов вантажної машини).
         Птахи добре бачать . яструб у 8 разів бачить зіркіше, ніж людина. Орел з-поміж хмар бачить ховраха, а корольок бачить мишку.
         Лебідь живе 25 років, орел-беркут – 79 років, чайка – 44 роки, 20 років, крук – 70 років, страус – 50 років, сокіл – 162 роки.
          Найдовший язик у дятла – 14 см, найдовший дзьоб серед птахів українських лісів має лелека – 19 см. І найрухоміша голова  у сови.

(Підведення підсумків гри „Знаверінт”. Слово журі. Нагородження).
Заключне слово вчителя.
         Сьогодні у нашій інтелектуальній грі „Знаверінт” брали участь команди-дебютанти. Побажаємо їм ще більших успіхів у майбутньому. Сподіваюсь, всім вам було цікаво, і ви збагатили себе новими знаннями.
         Пам’ятаймо, що ми – невід’ємна часточка живої природи, ми  - єдине ціле з нею. То ж будемо берегти її, піклуватися про неї, збагачувати її ресурси.
Природа – рідна наша втіха,
Тож хай вона не знає лиха.
Ми всі господарі природи,
Тож  збережемо її вроду.

(Звучить пісня „Разом дружно ми живемо”)

Комментариев нет:

Отправить комментарий