Тренінги

Тренінг-курс «Ази лідерства»

Пояснювальна записка

Даний тренінг-курс розрахований на учнів 9-11 класів і спрямований на активізацію процесу набуття підлітками знань, умінь і навичок, які допомагають їм бути відповідальними за зміни, що відбуваються у їхньому житті.
Тренінг має таку структуру:
  • вступна частина, яка включає ознайомлення з метою тренінгу, знайомство-привітання, прийняття правил роботи групи, визначення очікувань, актуалізація знань;
  • основна частина включає засвоєння певних знань, вироблення умінь та навичок;
  • заключна частина складається із закріплення отриманих знань та зворотнього зв`язку.
Мета: сприяти розумінню лідерства як складової життєвого самовизначення, розвитку у підлітків навичок самопізнання, саморозвитку та саморегуляції.
Завдання:
визначити сутність лідерства як явища та лідера як особистості;
вдосконалити індивідуальний досвід кожного учасника, визначити власні лідерські якості учасників;
стимулювати учнів до проявів лідерства в окремих сферах життєдіяльності;
формувати досвід відповідальної поведінки, активної громадської позиції.
Цільова група: учні 9-11 класів з організаторськими та комунікативними здібностями.
Тривалість курсу: 5 занять.
Тривалість заняття: 1.5 – 2 год.

Заняття 1. Кого називають лідером?

Мета: познайомити учасників між собою, визначити рівень компетентності членів групи щодо поняття лідерства.
Час: 1год 40 хв.

Вправа 1. «Знайомство».
Мета: налаштувати учасників на роботу, визначити авторитетних для них осіб.
Час: 10 хв.

Хід проведення
Учасникам, що знаходяться в колі, пропонується назвати своє ім'я і привітатися так, як би, на їхню думку, привіталась та людина, на яку вони хотіли б бути схожими. Решта присутніх відгадують цю людину-образ.

Вправа 2. Прийняття правил роботи у групі «Закон групи».

Мета: визначити правила роботи групи.
Час: 15хв.
Ресурси: плакат «Закон групи», аркуші А-4 , маркери

Хід проведення
Учасників об'єднуємо у 2 підгрупи, які готують правила роботи в групі. Через 5 хв презентують свої заготовки. Тренер записує правило після того, як група голосує за кожний пункт « законопроекту». У кінці всі підписуються на знак прийняття «Закону».
Вправа 3. Інформаційне повідомлення про зміст тренінгу.

Час: 5 хв.

Як майбутні повноправні громадяни, діти і молодь потребують участі у соціальному житті, яка стимулює розвиток самоповаги та соціальної компетентності. Участь дітей та молоді у суспільному житті призводить до зниження кризових явищ у дитячому і молодіжному середовищі, тобто у ваших руках можливість вдосконалювати своє сьогодення та будувати майбутнє за своїм баченням. Даний тренінг має на меті стимулювати ваш творчий потенціал та ініціативність, допомогти вам проаналізувати свої можливості та знайти шлях до вдосконалення, зрозуміти своє місце у житті та «приміряти» роль лідера. Ми будемо працювати над собою сьогоднішнім та завбачати себе майбутнього, орієнтуватися на роботу над собою та побудову стосунків з іншими. Побажаймо нам успіху!

Вправа 4. Визначення очікувань учасників «Пік лідера».

Мета: визначити очікування учасників тренінгу
Час: 10хв.
Ресурси: плакат з намальованою горою «Пік лідера», липкі стікери, ручки.

Хід проведення
Учасникам пропонується записати на липких стікерах свої очікування від тренінгових занять та приклеїти їх біля підніжжя гори. Тренер зачитує усі записи та висловлює надію, що по завершенні занять ми зможемо видертись на гору.

Вправа 5. «Асоціативний ланцюжок».

Мета: визначити обізнаність учасників з питання «лідерство», сприяти розвитку творчої уяви.
Час: 15 хв.
Ресурси: ватман, маркери.

Хід проведення
Тренер пропонує учасникам групи називати асоціації, які викликає у них слово «лідерство». Усі асоціації записуються на плакаті.

Вправа 6. «Емблема лідерства».

Мета: сприяти усвідомленню змісту поняття "лідерство", стимулювати творчу активність членів групи.
Час: 35 хв.
Ресурси: аркуші А-4, маркери, кольорові олівці чи воскова крейда.

Хід проведення
Тренер пропонує учасникам, базуючись на власному баченні лідерства та групових напрацюваннях, створити емблему лідерства, яку можна було б використати як символ на прапорах молодіжних організацій, на буклетах, значках, документах, газетах молодіжних чи дитячих об'єднань. Через 10 хв учасники презентують свої емблеми. На наступному етапі ведучий об'єднує їх за схожістю ідеї на малюнках та пропонує групам протягом 10 хв визначити, що у них спільного та сформулювати девіз, який демонстрував би сутність їх емблем. Групи презентують свої доробки.

Вправа 7. «Телеграма кумиру».

Мета: отримати зворотній зв'язок від учасників.
Час: 10 хв.
Ресурси: стандартні бланки для телеграм, ручки.

Хід проведення
Тренер пропонує відправити телеграму своєму кумиру з інформацією про те, що учасники дізналися на занятті, що сподобалось, що ні. Телеграми зачитуються (за бажанням), решта – «відправляють» тренеру.

Заняття 2. Особистість лідера.

Мета: визначити сутність поняття «лідер», сприяти розвитку у підлітків навичок самопізнання, саморозвитку та самокерованості.
Час: 2 год.

Вправа 1. «Привітання-інтерв'ю».

Мета: продовжити знайомство, налаштувати на роботу, створити гарний настрій.
Час: 10 хв.
Ресурси: стікери, ручки.

Хід проведення
Тренер об'єднує учасників парами і пропонує взяти один в одного інтерв'ю за такою схемою:
  • ім'я;
  • улюблене заняття;
  • чи є хтось, кого ти наслідуєш;
  • яку рису характеру вважаєш найважливішою для лідера?
Після 5 хв спілкування учасники презентують один одного.
Вправа 2. Повторення правил роботи групи «Скульптура».

Мета: повторити правила роботи, вдосконалювати навички невербального спілкування.
Час: 15 хв.
Ресурси: плакат «Закон групи», стікери з номерами правил.

Хід проведення
Учасники об'єднуються в групи за номерами правил, котрі роздавав тренер. Кожна група повинна створити скульптуру, яка демонструє дане правило. Решта учасників відгадують.

Вправа 3. «Відомі постаті»

Мета: активізувати учасників тренінгу, налаштувати на наступну вправу.
Час: 7-10 хв.
Ресурси: бланк зі списком відомих людей

Хід проведення
Тренер пропонує учасникам групи за ім'ям та по-батькові відгадати прізвище відомих людей різних епох та країн
Леонардо                                                                    да Вінчі 
Жанна                                                                         д'Арк
Олександр                                                           Македонський
Тарас Григорович                                                       Шевченко
Вольфганг Амадей                                              Моцарт
Христофор                                                             Колумб
Дмитро Іванович                                                 Менделєєв
Алла Борисівна                                                   Пугачова
Руслана                                                               Лижичко
Віктор Андрійович                                              Ющенко
Віктор Федорович                                                    Янукович
Софія Михайлівна                                                Ротару
Юлія Володимирівна                                           Тимошенко
Тренер дякує за активність і підводить до думки, що всі перераховані діячі відзначились у якійсь певній галузі, але у будь - якому разі кожен з них свого часу виступав чи виступає лідером.

Вправа 4. «Прапор лідерства»

Мета: активізувати творчу уяву учасників, ознайомити з поняттям «лідер»
Час: 15 хв.
Ресурси: прапорець, плакат з намальованим прапором, заготовки з визначеннями поняття «лідер».

Хід проведення
Тренер передає по колу прапорець як символ лідера і пропонує: «Коли прапорець потрапить до ваших рук, ви назвете асоціацію, яку викликає у вас поняття «лідер». Усі думки записуються на плакаті. Ведучий акцентує увагу на тому, що ми підійшли до свого бачення поняття «лідер». А є ще багато різних визначень.
Лідер – авторитетний член невеликої групи людей, особистісні якості якого дозволяють йому відігравати головну роль в соціальних ситуаціях і процесах, під час прийняття групових рішень та організації спільної діяльності.
Лідер – це людина в групі, за якою всі інші з групи визначають право ухвалювати відповідальні рішення в значущих для групи ситуаціях - рішення, які стосуються інтересів інших та визначають напрям і характер діяльності всієї групи.

Вправа 5. «Спільний малюнок».

Мета: вдосконалити рівень взаємодії між членами тренінгу, невербальними методами визначити схильність до лідирування чи наслідування.
Час: 25 хв.
Ресурси: кольорові олівці, воскова крейда, фарби, аркуші А-З.

Хід проведення
Учасникам у парах пропонується, не домовляючись і не спілкуючись один з одним, створити спільний малюнок. Через 10 хв вони презентують свої роботи. Кожному дозволяється використовувати лише один колір. Нехай група спробує відгадати, кому який колір належав.
Примітка: вправа має діагностичний ефект: за переважанням певного кольору та домінуючими елементами на малюнку можна зробити припущення щодо учасника , схильного до ініціативності, лідирування.
Питання для обговорення:
1.     Що ви планували створити?
2.     Наскільки комфортно було працювати?
3.     Що було легше: створювати чи доповнювати?
4.     Що заважало в роботі?
5.     Як ви вважаєте, чому хтось взяв ініціативу на себе, а інший підтримав (або не підтримав)?

Вправа 6. «Портрет лідера».

Мета: сприяти усвідомленню і пошуку позитивних якостей своєї особистості.
Час: 20 хв.
Ресурси: стікери, ручки, ватман, маркери.

Хід проведення
Учасникам пропонується записати на листочках одну свою рису, яка, на їхню думку, мала б бути притаманна лідеру. Тренер додає: «Цієї якості у вас багато. Тому ви можете частинку її віддати для всіх». Через 5 хв учасники зачитують якості, прикріплюють стікери біля ватмана, а тренер записує на плакаті. По закінченню тренер пропонує придумати назву для цього плаката, наштовхуючи на думку, що це узагальнений портрет лідера.
Примітка: за потреби тренер дописує декілька якостей.

Вправа 7. «Аукціон лідерських якостей».

Мета: активізувати процес самоаналізу в учасників, створити сприятливу емоційну атмосферу
Час: 20 хв.
Ресурси: плакат «Портрет лідера», жетони, яскраві стікери.

Хід проведення
Тренер пропонує учасникам уявити, що вони опинились на незвичайному аукціоні, де можна придбати лідерські якості за жетони, що є у учасників (у кожного по 5 жетонів). Кожна якість має вартість. Але отримує її лише одна людина, яка буде достатньо переконлива у своїх доводах. Починаються торги. Представляючи якість, тренер приліплює біля неї стікер з її вартістю. Продає тому, хто зумів переконати, що вона йому найбільш потрібна.
Примітка: бажано, щоб у списку якостей були :
  • компетентність (3 жетони);
  • дружелюбність (2 жетони);
  • вміння переконувати (3 жетони);
  • активність (2 жетони);
  • ініціативність (3 жетони);
  • працездатність (4 жетони);
  • уміння вести за собою (4 жетони);
  • відповідальність (3 жетони);
  • творчість (3 жетони);
  • сила волі (2 жетони);
  • почуття гумору (2 жетони);
  • емпатія (3 жетони).
Питання для обговорення:
  1. Що ви відчували під час торгів?
  2. Чи задоволені ви покупками?
  3. Які емоції ви пережили?

Вправа 8. Підведення підсумків за методикою «Хлопчик».

Мета: підвести підсумки роботи групи, синтезувати знання учасників.
Час: 10 хв.
Ресурси: плакат з намальованим хлопчиком з великим серцем та корзиною збоку, липкі стікери двох кольорів, ручки.

Хід проведення.
Учасникам пропонується написати на стікерах одного кольору, що сподобалось на занятті, що вони засвоїли і прикріпити на серці хлопчика, а на інших – зауваження, що не сподобалось і прикріпити біля корзини.

Заняття З. Шлях до лідерства.

Мета: актуалізувати внутрішні ресурси учасників тренінгу, сприяти усвідомленню необхідності самовдосконалення та прагнення особистісного зростання.
Час: 1 год 55 хв.

Вправа 1. «Асоціації».

Мета: налаштувати учасників на тематику заняття, створити позитивну емоційну атмосферу.
Час: 10 хв.
Ресурси: ватман, маркери.

Хід проведення
Тренер пропонує кожному з учасників назвати асоціацію, яку викликає у нього слово «Шлях». Всі висловлювання записуються на ватмані.
Примітка: тренер підводить учасників до думки , що будь-який шлях – це новий досвід, а, отже, – вдосконалення.
В кінці вправи повторюються правила роботи групи. Тренер починає з фрази: «Будь-який шлях неможливий без дотримання певних правил…»

Вправа 2. «Точка опори».

Мета: актуалізація внутрішніх ресурсів учасників.
Час: 30 хв.
Ресурси: бланки з роздрукованим матеріалом.

Хід проведення
Тренер пригадує учасникам вислів Архімеда: «Дайте мені точку опори, і я переверну світ!» У кожної людини своя точка опори, яка допомагає їй у житті, дозволяє вижити, вистояти, зберегти гідність, бути щасливою. Таких опор є багато:
  • віра (в Бога, в ідею);
  • надія (на краще), оптимізм;
  • любов;
  • природа (людина є її частинкою);
  • справа (якщо людина її любить, служить з радістю, насолодою);
  • мистецтво (література, музика, образотворче, театр, кіно);
  • люди (мати, дитина, кохана людина, друзі, знайомі, колеги);
  • і головне – Ви самі, «ваше Я» з усвідомленим почуттям власної гідності.
«У кожного з нас є наша точка опори, наші сильні сторони: те, що ми цінуємо, любимо в собі» –  резюмує тренер і пропонує об'єднатися в пари для продовження роботи. Один з напарників виконує роль «слухача», інший – «виступаючого». Протягом 2 хв «виступаючий» говорить про свої сильні сторони. «Слухачі» можуть уточнювати деталі, але не мають права висловлювати свою думку. «Виступаючі» не повинні нічого пояснювати, головне - вони мають бути впевнені, що це дійсно їхні сильні сторони. Потім учасники міняються ролями.
Питання для обговорення:
  1. Яка роль була для вас важчою і чому?
  2. Чи була для вас вправа відкриттям?

Вправа 3. «Через самовдосконалення до лідера».

Мета: вироблення учасниками стратегії самовдосконалення та складання програми особистісного самовдосконалення.
Час: 60 хв.
Ресурси: плакат «ПАКПРРЕ», аркуші А-4, ручки, плакат «Стратегія особистісного самовдосконалення».
Хід проведення
І етап
Тренер пропонує учасникам вислів Вольфганга Гете: «Щоб мати більше, ви повинні являти собою більше. Щоб досягти великих результатів у зовнішньому світі, необхідно працювати над своїм внутрішнім світом, вдосконалювати себе. Особистий розвиток – це могутній інструмент, який можна використати для досягнення будь-якої поставленої мети».
Тренер пропонує учасникам висловити власне розуміння значення поняття «стратегія». Відповіді занотовуються. На завершення пропонується варіант тренера:
Стратегія – мистецтво підготовки і виконання певних дій; мистецтво керівництва,
яке має визначати певний напрям дій, вчинків, способів дій, лінія поведінки.
Стратегія особистісного самовдосконалення складається з певних кроків:
1.     Визначення мети і сенсу свого життя, усвідомлення духовних цінностей людства та визначення на їх основі своїх власних цінностей.
2.     Пізнання самого себе, яким я є (мої достоїнства, інтереси, недоліки, слабкі і сильні сторони).
3.     Формування уявлень, яким я повинен стати.
4.     Визначення програми саморозвитку, створення свого образу, способу життя.
5.     Тренування себе, відпрацювання необхідних якостей, вмінь, навичок.
6.     Оцінка результатів роботи над собою, постановка нових завдань.
Особистісне зростання, як і будь-яка діяльність, вимагає вироблення відповідного плану роботи, уміння реалізувати свій план, виправляти помилки, проконтролювати результати змін свого внутрішнього світу.
II етап
Тренер пропонує учасникам метод «ПАКПРРЕ», за яким учасники самостійно працюватимуть над власною стратегією особистісного зростання. На плакаті записано:
П – прогнозування (мета);
А – активна позиція (що зроблю);
К – конкретність (скільки часу на це потрібно);
П – підтвердження (з чого я дізнаюся, що це вже відбудеться);
Р – ресурси (які є і які ще потрібні);
Р – розміри (розписати за часом конкретно – що, коли і як) – тобто реальний
план;
Е – екологічна рамка (що відбуватиметься з вами і вашим оточенням, коли ви
досягнете мети) – оцінка наслідків реалізації мети (позитивних і негативних).
На протязі 30 хв учасники розробляють стратегію особистого самовдосконалення, використовуючи даний метод.
Учасники презентують свої напрацювання.
Обговорення:
  1. Які знання ви отримали, виконуючи вправу?
  2. Як отриману інформацію ви можете використати в подальшому житті?

Вправа 4. «Малюнок з пляшки».

Мета: підняти емоційний настрій групи, підкреслити позитивне бачення майбутнього.
Час: 15 хв.
Ресурси: папір А-4 , олівці, ручки.

Хід проведення

На запропонованих аркушах учасникам пропонується намалювати схематично символ чи асоціацію себе 30-річного, який успішно реалізовує стратегію особистісного самовдосконалення. Через 10 хв всі малюнки скручуються в трубочки і скидаються в ящик, де перемішуються. Потім учасники витягують по одному малюнку, розгортають і стараються відгадати, хто з учасників зобразив себе на ньому.

Заняття 4. Кодекс лідера.

Мета: сприяти розумінню лідерства як особистої відповідальності перед іншими; відпрацювати навички демократичної поведінки.
Час: 2 год.

Вправа 1. «Привітання».

Мета: створити позитивну емоційну атмосферу у групі.
Час: 5 хв.

Хід проведення.
Один з учасників усміхається і «відправляє» усмішку іншому, який «ловить» її жестами, «прикріплює» собі. а потім «відправляє» іншому і т.д.

Вправа 2. Повторення правил.

Мета: повторити правила роботи в групі
Час: 10 хв.
Ресурси: картонки з номерами правил

Хід проведення.
Тренер роздає учасникам картонки з номерами правил і пропонує кожному придумати три слова, які характеризують це правило. Решта учасників повинні відгадати правило.


Вправа 3. Інформаційне повідомлення «Маніпулятор і актуалізатор».

Час: 15 хв.

Психіка людини вкрай складна, і повністю пояснити мотиви поводження людини важко. Людина може діяти досить впевнено і досягати гарних результатів, але шляхи досягнення мети дуже різні. За однією з теорій, є дві базові психологічні установки сучасної людини: маніпулятор та актуалізатор.
Маніпулятори – це люди, основна мета яких (свідома чи несвідома) – впливати на поведінку інших людей, змушувати чинити так, як цього хоче маніпулятор; для маніпулятора діяльність, якою ви займаєтесь, відіграє другорядну роль, головне – роль, яку він відіграє в цій діяльності. Актуалізатори – це індивіди, котрі ставляться до себе як до неповторної особистості, а тому відчувають інших людей так само; для них первинна і вторинна діяльність – та роль, яку вони відіграють у ній.
 Особистості у першій і другій колонці – лідери для інших, домагаються результатів.Відмінність між ними – у ставленні до людей, до послідовників, у почутті відповідальності за них.

4. Психогімнастична вцрава «Сліпий і поводир».

Мета: вироблення навичок взаємодії між партнерами, розвиток почуття відповідальності.
Час: 25 хв.

Хід проведення
Учасники об'єднуються в пари. Один з партнерів стає в центрі залу і закриває очі. Другий (ведучий) займає місце біля стіни і словами спрямовує партнера, підказуючи, куди йти, щоб обминути перепони, які вибудував тренер.Через 5 -7 хв партнери міняються ролями.
Обговорення:
  1. Як ви відчували себе в ролях?
  2. В якій ролі було комфортніше?
  3. Що було складним?
Примітка: тренер повинен підвести учнів до думки про відповідальність за інших, людину, котра тобі довіряє, та міру впливу на неї.

5. «Притча про батька».

Час: 10 хв.

Якось увечері один батько заповнював заяву на вступ до коледжу своєї дочки. Цей коледж – це щось на зразок Гарварду чи Єлю для жінок. Батько хвилювався; у дочки були нагороди, але з 5000 заяв приймуть до коледжу лише 500. Останнє питання звучало: «Чи стане ваша дочка хорошим лідером?» Батько був розумною і чесною людиною. Він розумів, що для дочки важливо вступити до коледжу і боявся, щоб правда їй не зашкодила. З важким серцем він написав: «Ні, вона не лідер, але стане хорошим послідовником».
Йшли тижні, час тягнувся довго. Нарешті прийшов лист від декана коледжу. В листі було: «Члени комісії мають честь привітати Вас із зарахуванням...» Насамкінець було написано: «Мені здається, що вам буде цікаво знати, що з усього набраного покоління студентів – 500 чоловік, з них 499 - справжні лідери, і тільки одна студентка –  послідовник. Дякуємо за мужність і чесність».
Висновок. Не всі можуть бути абсолютними лідерами, переважна більшість з нас – послідовники. Ситуативно ми беремо на себе відповідальність, тобто час від часу виконуємо обов'язки лідера. Та головне – вміти вибирати особу, за котрою варто слідувати.

Вправа 6. Інформаційне повідомлення «Типологія лідерства».

Час: 10 хв.

Феномен лідерства за своєю природою пов'язаний перш за все із проявом міжособистісних стосунків.
Щоб стати лідером, людина повинна мати якості, які проявляються залежно від ситуацій, вимог групи, особистого вибору лідера. Бути лідером універсальним досить складно і відповідально, це вимагає затрат сил, енергії. Частіше ми спостерігаємо лідерів-організаторів (організація внутрігрупової діяльності, імідж групи); лідерів-генераторів емоційного настрою (регулятори емоційного стану групи, «заряджаючі», вирішують проблеми людських взаємин); лідерів-професіоналів (орієнтованих на компетентне вирішення ділових проблем); лідерів-ерудитів (організатори навчальної діяльності, пітримують інтелектуальний імідж). Всі ці характеристики важливі на певному етапі діяльності лідера, тобто, в процесі прийняття рішень групи.

Вправа 7. «Кодекс лідера».

Мета: розробити правила поведінки лідера; створити «кодекс лідера».
Час: 40 хв.
Ресурси: аркуші А-3, плакат «Кодекс лідера», маркери кольорові, папір кольоровий, клей.
I етап. Тренер об´єднує учасників у групи залежно від типів лідерів. Протягом 15 хв групи працюють над створенням правил поведінки окремого типу лідера. Опісля презентують їх.
II етап. Представники від груп займають місце за круглим столом і розробляють єдиний кодекс лідера. Решта учасників спостерігають за прийняттям групового рішення. Через 15 хв група представників презентує свій проект. Усі напрацювання скріплюємо у вигляді книги «Кодекс лідера».

8. Рефлексія «Дотягнись до зірок».

Мета: зняти емоційну напругу учасників.
Час: 5 хв.

Тренер пропонує учасникам встати, утворити коло. Далі промовляє наступне: «Уявіть собі, що ви бачите над собою зоряне небо, а в ньому яскраво сяє ваша зірка. Дотягніться до неї рукою, ніжно візьміть її в долоні і помилуйтеся нею. Яка вона красива, яскрава, неповторна! А тепер прикріпіть її у себе на грудях».

Заняття 5. Лідер – оточуючим.

Мета: показати особливості впливу лідера на його оточення.
Час: 2год.   

Вправа 1. Привітання «Підняти настрій».

Мета: зняти емоційну напругу.
Час: 10 хв.

Хід проведення
Тренер пропонує учасникам: «Уявіть, що перед вами незадоволена аудиторія. Ваше завдання- підняти їм настрій». На підготовку – 5 хв.

Вправа 2. « Я хочу сказати...».

Мета: тренувати навички публічного виступу, розвивати вміння впливати на інших вербальними та невербальними засобами.
Час: 40 хв.
Ресурси: ручки або олівці, аркуші паперу, плакати «Як підготувати виступ», «Структура виступу», «Теми повідомлень».

Хід проведення.
Тренер запитує учасників про їхній власний досвід виступів, про труднощі, які виникають під час цих виступів. Можливо, хтось зможе навести приклади вдалих та невдалих виступів відомих людей, які запам'яталися. Яка структура виступу, на думку учасників, є найкращою?

Інформація, яку можна використати під час обговорення:
Під час виступу якогось оратора основна увага зосереджується на його зовнішньому вигляді (93%); водночас необхідно, щоб вербальна та невербальна інформації відповідали одна одній; під час виступу краще триматися природно (постать струнка, жестикуляція – вільна, не занадто активна і не пасивна, міміка – жива, посмішка обов'язкова, але не «гумова», погляд – слухача, а не на стелю, підлогу чи у вікно, голос - природний, не крикливий. При першому спілкуванні з людиною невербальній комунікації приділяється 55% уваги, тембру голосу та інтонації – 38% і інформації – лише 7%.

Підготовка до виступу. Готуючись до виступу, потрібно усвідомити відповіді на такі запитання:
  • ХТО – ким ти є для слухачів?
  • ДО КОГО – до кого звертаєтеся?
  • ЧОМУ – якої мети маєш досягти?
  • ЩО – що хочеш сказати?
  • ЯК – яку форму матиме виступ?
  • КОЛИ – коли виступатимеш?

Як виступатимеш?
  • продумай тему й основні моменти свого виступу;
  • запиши виступ повністю;
  • відкоригуй свій текст;
  • підготуй тези виступу;
  • визнач стиль виступу (хочеш звертатися до серця людей чи до їхнього розуму;посилатимешся на власні приклади чи говоритимеш без них).
Структура виступу:
вступ, розвиток думки, завершення (скажи, про що говоритимеш; скажи це; скажи, про що говорив).
На початку виступу завоюй увагу слухачів, здобудь їхні симпатії та оголоси мету своєї промови;
в основній частині не вживай більше 3 -х аргументів;
під час завершення підсумуй сказане, зроби останній «штрих» (це може бути цитата, анекдот, гасло, питання, бачення майбутнього) і не забудь подякувати слухачам.

Як боротися з хвилюванням ?
Запиши виступ , але не вчи його напам"ять .
Пам’ятай ,що аудиторія налаштована позитивно.
Попроси перед виступом, щоб тебе хтось послухав. Пам’ятай, що слухачі не знають про твої страхи, і завжди можна скористатися паузою.
Під час повідомлення бажано звертатися до плакатів «Як підготувати виступ», «Структура виступу», які тренер готує на підставі поданої вище інформації.
На листках записано теми повідомлень :
  1. Відповідальність лідера.
  2. Лідер – співпереживаючий: чи реально це?
Тренер інструктує учасників: сформулюйте і запишіть коротке повідомлення на одну з поданих тем, з якими би ви хотіли звернутися до учасників групи; у кожного з вас буде 2 хв для виступу.
Тренер фіксує час виступу кожного учасника, а по закінченні повідомляє кожному, скільки часу тривало його повідомлення.

З. Вправа «Розтопи коло».

Мета: стимулювати здатність виражати позитивні почуття невербальними засобами.
Час: 20 хв.

Хід проведення.
Учасники стають у коло і беруться за руки. Доброволець входить у коло. Він – оточений і його завдання – «розтопити» коло своєю теплотою. Коло випустить тільки того, хто зуміє жестами, позитивною мімікою виразити свою теплоту, чи подяку, замилування, найкращі людські почуття. Учасники не мають бажання випустити того, що в колі, але якщо вони вірять в щирість його почуттів до них, то вони повинні відпустити свої руки, обійняти його і випустити з кола. Тренер націлює учасників, щоб просто так його не відпускали, нехай заслужить. Той, хто випускав, нічим не ризикує, наступний стає в коло добровільно.
На кожного учасника дається 2 - 3 хв.

4. «Притча про овець».

Час: 10 хв.

На Близькому Сході є дві сусідні держави, де сильно розвинене розведення овець. В одній країні пастухи завжди йшли попереду стада, а в іншій – ззаду стада.
Це бувальщина, а не вигадка. В тій державі, де пастухи йшли ззаду стада, якість м`яса і шерсті була поганою, а сама індустрія – малoпродуктивною. А там, де пастухи йшли спереду стада, і шерсть, і м’ясо були найвищої якості, а вівчарство було прибутковим. Чому?
Та тому, що пастухи, які йшли ззаду, постійно підштовхували овець, спрямовували, постійно опікувалися ними. Молодняк ріс в страху відбитися від стада або одержати удар батога від пастухів, котрі завжди були насторожі. Вони боялися стoрожових собак. Вони не могли відірватися від стада в пошуках зеленої трави і води. Вони навіть не могли награтися з ягнятами. Їх привчили бути покірними, пасивними і апатичними. Коли вони підростали, то втрачали ініціативу. Тому молоді вівці росли хворими і нещасними. В іншій країні, де пастухи йшли спереду, молодняк мав можливості для вільного переміщення, ігор, пошуку і експериментів. Вони бігали вільно на пасовищу, і тільки потім їх збирали до купи, щоб вони не відбилися зовсім. Ягнята росли вільними, ініціативними, їм багато дозволяли, і вони набиралися особистого досвіду. Вони їли більше, спали краще, росли швидше і були здоровішими.
Питання для обговорення:
  1. 1.У чому відмінність між методами впливу пастухів?
  2. Хто з них був справжнім лідером?

5. Вправа « Пам’ятка лідеру».

Мета: закріпити знання, вміння і навички, одержані на тренінгу; створити «Кишеньковий порадник лідеру».
Час: 30 хв.
Ресурси: аркуші паперу А-3, маркери, фломастери, кольоровий папір, клей скотч.
Хід проведення.
Тренер об’єднує учасників в 3 підгрупи. Кожній з них пропонується створити «Кишеньковий порадник лідеру», враховуючи всю інформацію, одержану на тренінгу. Через 20 хв групи презентують свої роботи.

6. Підведення підсумків тренінгу.

Мета: визначити, чи справдились очікування учасників, підвести підсумки тренінгу.
Час: 10 хв.
Ресурси: стікери, ручки, плакат «Пік лідера»

Тренер пропонує учасникам пригадати очікування, з якими вони починали роботу в тренінговій групі. Прийшов час піднятися на «Пік лідера», а, можливо, хтось з вас ще в дорозі. Визначіть, будь-ласка, які з ваших сподівань справдилися, що нового ви дізналися, а що не було висвітлено. Запишіть на стікерах і оберіть собі місце на «Піку лідера».

7. Вправа «Передай енергію».

Мета: «зарядити» енергією учасників групи, створити позитивний настрій.
Час: 5 хв.Хід проведення.
Тренер пропонує учасникам утворити коло і показує жести, якими треба передавати енергію. Кожен учасник повинен запам'ятати, кому він посилає енергію; від  кого одержує (змінювати партнерів не можна).Тренер регулює темп вправи (спочатку повільно, потім швидше і швидше). Всі учасники виконують вправу 3 -4 рази. Коли останній раз енергія повернулася до ведучого, вправа припиняється.

Комментариев нет:

Отправить комментарий